Stjernesamleren

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (gjendikter).

Schibsted 2008 Innbundet

Den 12 år gamle jenta Najmah bor i en liten landsby i Afghanistan sammen med familien sin. Najmah blir alene da moren og lillebroren blir drept i et amerikansk flyangrep, ikke lenge etter at faren og broren er blitt tvunget til å gå inn i Taliban. Hun bestemmer seg for å finne dem, og forkledd som en gutt begynner hun på en vanskelig ferd over grensen til Pakistan.

Dramatisk, rørende og hjertevarm historie og hvordan tolv år gamle Najmah overlever tapet av en fredelig og trygg barndom i et krigsherjet Afghanistan i tiden etter 11. september. Drageløperen for ungdom!

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Afghanistan

Jeg syntes stjernesamlere var en fantastisk opplevelse å lese. Du får virkelig innsikt i hvordan det var å leve i Afghanistan etter 11. September 2001. Jeg forsto også at de to kvinner fra hver sinn side av verden kan hvere så like og så forskjellige på en gang. boken var litt trist, men jeg syntes ikke det la noen demper på opplevelse. Vi møter to fantastiske kvinner i denne boka. Må leses!

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

• "Nærmere høst" av Marianne Kaurin
  • "I morgen, da krigen kom" av John Marsden
  • "Kva tåler så lite at det knuser om du seier namnet på det?" av Bjørn Sortland
  • "Papirbyer" av John Green
  • "Søstrene Gabaldon - roman" av Lorraine López