Edderkoppen

av (forfatter) og Bernt Rougthvedt (forfatter).

Schibsted 2010 Innbundet

Oslo, 1934. Grosserer Rustad er drept med fire skudd i nakken, og politiet famler i blinde. Erik Erfjord er en ung og nysgjerrig journalist med en sterk intuisjon. Han vikles raskt inn i saken som innbefatter både uoppklarte mord, et hemmelig brorskap, vakre kvinner og drevne kjeltringer. Dette er den første romanen om Erik Erfjord.

Terje Emberland og Bernt Rougthvedt Edderkoppen Et av norgeshistoriens uoppklarte mord får endelig sin løsning! Edderkoppen er full av referanser til virkelige hendelser, men dette er i aller høyeste grad fiksjon. En moderne krim i en spennende, historisk ramme. Erik Erfjord er ung, nysgjerrig journalist i Arbeiderbladet. Han er full av ungdommelig pågangsmot og har en sterk intuisjon som kommer godt med når noe er galt. Og det er det nå. Året er 1934 og grosserer Rustad er drept med fire nakkeskudd. Oslopolitiet famler i blinde - men Erik vikles snart inn i saken ...

Forlag Schibsted

Serie Erik Erfjord (1)

Genre Krim

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Oslo

– Jeg er tørr i strupen som en ørkenbeduin, sier jeg. NÅ MÅ JEG FAEN DANSE HA MEG EN PJOLTER!

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

Skjønnlitteratur satt i historiske omgivelser. Fra romaner satt til eldre historiske omgivelser (f.eks. Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson satt til Middelalderen), til nyere historiske omgivelser (f.eks. Anne Karin Elstads slektskrønike "Folket på Innhaug" satt til 1800-tallet, og Erling Pedersens slektskrønike om Anna og Johan satt til 1900-tallet).

• "Stormlaget" av Terje Emberland
  • "Den sjette mann" av Charles Cumming
  • "Rødt mytteri - elleve skjebnedøgn på slagskipet Potemkin" av Neal Bascomb
  • "Håvard den halte - en fortelling" av Jørgen Gunnerud
  • "Riverton-klubben hedrer Sven Elvestads Knut Gribb"
  • "Det gule rom" av Gaston Leroux
  • "Med mord i blikket" av Matti Rönkä
  • "Gun machine - drapskoden" av Warren Ellis
  • "Navn i Oslo" av Leif Gjerland
  • "Skumle skurker og mystiske mordere - norske forbrytere i gamle dager" av Cecilie Winger
  • "Rittet fra Olesko" av Max Mauser
  • "Til Berlin faller - nordmenn i Det tredje riket" av Erle Marie Sørheim