Etterpå

en roman

av (forfatter) og Ingebjørg Nesheim (oversetter).

Pantagruel 2010 Innbundet

Åtte år gammel drukner Nathan i en innsjø da han forsøker å redde sin venninne Mallory, men som ved et mirakel våkner han opp igjen. Tjue år senere er han en fremragende jurist i New York. Et uventet møte får ham gradvis til å forstå hvorfor han vendte tilbake til livet, den dagen for så mange år siden.

8 år gamle Nathan erklæres død ved drukning etter å ha reddet venninnen sin. Men så våkner han mirakuløst opp igjen. Hvorfor? 20 år senere oppdager han grunnen, og hvilken rolle han er bestemt til i en spesiell kvinnes liv. Boken er en spennende kjærlighetshistorie om hvor dypt båndet mellom to mennesker kan være - en roman du leser med en klump i halsen.

Forlag Pantagruel

Omtalt sted New York Massachusetts

En veldig fin bok som minner litt om bøkene til Cecelia Ahern - med en hovedperson som har mistet fokuset på hva som faktisk betyr mest her i livet, og som altfor lenge har prioritert å jobbe omtrent døgnet rundt fremfor å ta seg tid til nærmeste familie.

Etterpå handler om advokaten Nathan, han er nylig blitt separert, og ser derfor ikke noe galt i at han fortsatt jobber til langt på kveld. Ingen venter på han hjemme uansett...

En dag blir han oppsøkt av legen Goodrich, han oppfører seg merkelig, og han forteller Nathan ting både om Nathan selv og andre tilsynelatende tilfeldige mennesker, som ingen faktisk kan være i stand til å vite. Hva er det legen forsøker å fortelle Nathan? Og er det faktisk snart for sent å gjøre noe med den livsstilen han har lagt seg til?

Jeg vil ikke røpe for mye, derfor disse vage spørsmålene, men hendelsene Nathan blir utsatt for får han virkelig til å tenke over sitt eget liv, og han blir gitt en sjelden mulighet til å rette opp i noen av feilgrepene fra fortiden.

Boka er lettlest, og har gode beskrivelser av både de som er med og av omgivelsene. Den har noen spennende høydepunkter underveis, en av hendelsene mot slutten overrasket meg veldig - og jeg ble faktisk ganske sint på Nathan...

Jeg gir boka terningkast 5

Etter å ha lest halvparten av boken vurderte jeg flere ganger å legge den bort. Livet er for kort for middelmådige bøker. De store ordene og klisjeene tok vekk nerven i historien og gjør den glanset og overfladisk. I et par av anmeldelsene jeg leste fikk jeg imidlertid nyss om at slutten skulle være overraskende og ikke som forventet, derfor fortsatte jeg å lese.

Jeg kan avsløre så mye som at slutten ikke gjorde noen forskjell for meg. Jeg burde lagt bort denne boken halvveis, eller helst latt den bli igjen på biblioteket. Til tross for at temaet er eksistensielt og nærgående kommer jeg ikke inn på hovedpersonen. Historien blir for platt og full av for mange ferdigtygde tanker. Denne får terningkast 2 kun fordi jeg faktisk leste den ferdig.

Hele omtalen finnes i bokbloggen min.

Etterpå er en slik bok du fortaper deg i, hvor virkeligheten forsvinner og du er helt fortapt i Nathans liv og kamp. Jeg leste den på sengen, noe som førte til to alt for sene kvelder. Boken var vanskelig å legge fra seg og jeg tror jeg kommer til å lese den en gang til. Denne anbefales på det sterkeste!

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Vi nøler med å tro det som er smertefullt å tro.

Visst er det herlig å gjøre karriere , men man kan ikke krype inntil den når man fryser om natten.

I begynnelsen fantes ikke fortid og fremtid.

"If I have a child, it's as if I said: I was born, I have tasted life and have decided it is so good it deserves to be multiplied." Milan Kundera

Du slutter å frykte hvis du slutter å håpe

Her er min oversikt over bøker jeg har lest i 2010. Listen lages mest for min egen del. Jeg liker å kunne se tilbake på hvilke bøker jeg har likt/ikke likt i jakten på nye leseopplevelser.

1/5 2010 -> 1/5 2011

Siden det bare kan være 100 bøker på en liste, kommer resten av de jeg leser i år her

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

• "Anrop fra en engel - roman" av Guillaume Musso
  • "Papirpiken - en roman" av G. Musso