Nedtelling

Kapabel 2012 Innbundet

Jørgen Gentoft er engelsklæreren som slår en elev. I påvente av samfunnets reaksjoner blirJørgen flyttet til Avdeling for Konsekvenspedagogisk Opplæring. Her møter han Mikal, en foreldreløs gutt som ikke mestrer annet i livet enn å makulere. Møtet mellom de to starter en nedtelling som får dramatiske følger for begge. Thor Soltvedt (født 1955) er utdannet filolog med nordisk hovedfag fra Universitetet i Bergen. Fra 1981-1983 var han lektor i norsk språk og litteratur ved University College, London. I samarbeid med to medforfattere har Soltvedt skrevet flere norskverk for den videregående skolen. Debuterte skjønnlitterært i 1997 med ungdomsromanen "Historien om Glenn Anton", som han fikk Kulturdepartementets debutantpris for. Har siden debuten skrevet en rekke bøker i ulike sjangre både for barn, ungdom og voksne. Flere av bøkene er oversatt til engelsk, tysk og finsk.

Forlag Kapabel

Lyst å lese?
ei god bok som ikke er så lang, men bra?
om hvor feil skolesystemet kan være? om en som liker å makulere?
Da anbefaler jeg:
Nedtelling av Thor Soltvedt handler om 15 år gamle Mikal
som tydeligvis ikke mestrer annet i livet enn å makulere og engelsklæreren Jørgen som slår en elev og blir flyttet over til Avdeling for Konsekvenspedagogisk Opplæring og får ansvaret for Mikal. Vil de to finne tonen?
Vil Jørgen styre sinnet sitt?
Og vil Mikal klare å mestre noe annet enn å bare makulere?
Finn ut i denne spennende boken av Thor Soltvedt. Boka er lett og lese, med ikke alt for lange kapitler og et enkelt språk.
Passer for ungdom og voksne.

Hvem skal hjelpe Mikal hvis han ikke er i stand til det? Hvem skal elske ham for den han er? Beskytte ham i en vond verden? Jo mer han tenker på det, jo mer desperat blir han. Han kan se en endeløs rekke med vold og konflikter foran seg. Han kan se et liv i konstant redsel for å bli slått, for å bli forlatt. Han vender hodet og ser på Mikal. Mikal ser opp, møter blikket hans, holder det lenge uten å blunke. Du har alle odds mot deg, tenker Jørgen bittert. Du eier ikke en sjanse i helvete.

Kom her, sier han og åpner armene.
Han holder lenge rundt Mikal, funderer på hva han skal si. Han svelger unna for å holde gråten på avstand.
- Jeg er verken faren eller moren din, Mikal, sier han endelig. - Men jeg vil gjerne være bestekamerater din. Ja, hvis du vil, altså.
Mikal slipper taket og rygger et par skritt tilbake. Hendene er knyttet.
- Du er far. Du er mor. Du er bror. Jeg er. Du har.
- Ok, Mikal, svarer Jørgen. - Hvis du vil. Klart det.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

• "Gjennom marg og bein" av Frøydis Alvær
  • "Himmel og helvete" av Maren Kjeldstad
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Hvitt porselen - roman" av Susanne Agerholm
  • "To gode venner" av Walt Disney
  • "Det tause språket" av Birgit Alm
  • "For å overleve - en bok om selvskading" av Sofia Åkerman
  • "Er du mett, er du feit - en spiseforstyrret dagbok" av Helene S.
  • "Veiet og funnet for lett - en anorektikers dagbok" av Kari Iveland
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer