Speilbilder

Oktober 1997 Innbundet

Hovedpersonen i romanen reiser ut til sin avdøde mormors hus for å bo der om vinteren. Hun flykter fra omverdenen og spiseforstyrrelsene hun lider av. Hun viser at spiseforstyrrelser også kan henge sammen med følelsen av å miste noen.

Hovedpersonen i "Speilbilder" reiser ut til sin avdøde mormors hus på en øy for å bo der vinteren igjennom. 24 år gamle Karin vet at hun flykter. Etter å ha vært tykk hele sitt unge, voksne liv, vil hun skjule seg for verden - men i løpet av disse månedene på øya får hun samtidig se nye sider av seg selv. Hun ser også tilbake på sitt liv, og viser gjennom denne intense, kompromissløse fortellingen, hvordan spiseforstyrrelser og overspising kan henge sammen med følelse av tap som ikke har funnet andre uttrykk.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1997

Når gikk jeg over grensen til å bli usynlig? Da jeg passerte 90 kilo? Eller 100? For hver kilo jeg la på meg, forsvant en bit av meg. For hver gang jeg snakket litt for høyt, lo for mye og danset for heftig, ble jeg mindre og mindre synlig, mer og mer utydelig i de andres blikk.

Og jeg har en kropp som nesten ingen har lyst til å ta på eller se, minst av alt meg selv. Jeg har en kropp som lengter etter å forsvinne.

Jeg gråter for kroppen min, for meg selv, for minnene disse cellene bærer på. For tap, for det som ble sagt og gjort, og for det som burde vært sagt og gjort. Jeg legger fra meg kniven, og lukker sårene.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøker jeg har lest

• "Den brisne botaniker - edle dråper, stive drinker og plantene vi får dem fra" av Amy Stewart
  • "Minner nytes best alene i storm" av Hilde Susan Jægtnes
  • "Himmel og helvete" av Maren Kjeldstad
  • "Flukten fra hverdagen - et liv med bulimi og rus" av Anne Marit Klokk
  • "Mens jeg var borte - roman" av Sue Miller
  • "Sinnets gitter - en kjærlighetshistorie" av Einar Már Guðmundsson
  • "Det sultne hjerte - om mat og følelser, tvangstanker og skjulte behov" av Geneen Roth
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen