For å overleve

en bok om selvskading

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Humanist forlag 2010 Heftet

Denne boken handler om selvskading og er skrevet ut fra et personlig perspektiv. Boken består av både pasienterfaringer, teori og praktiske råd, og retter seg til syke og deres pårørende, skole- og helsepersonell, studenter og andre som vil lære noe om hvordan man best kan forstå og hjelpe noen som skader seg selv. Med litteraturliste.

Selvskading er et voksende problem som både vekker reaksjoner og spørsmål hos omgivelsene. Hvordan kan noen skade seg frivillig? Hvem gjør det, og hvorfor? Hva innebærer det egentlig? Vi gjør jo alle ting som ikke er spesielt helsefremmende eller direkte skadelig - klør hull på myggstikk, går i vonde sko, spiser potetgull og røyker. Men hvor går grensen? Og kanskje viktigst av alt: Hvordan skal man hjelpe noen som skader seg selv? For å overleve er skrevet ut fra et personlig perspektiv der pasienterfaringer, teori og praktiske råd går hånd i hånd. Boka retter seg til de som er syke, deres pårørende, skole- og helsepersonell, studenter og andre som vil lære noe om hvordan man best kan forstå og hjelpe noen som skader seg selv.

Forlag Humanist forlag

Jeg har ikke lest boka fra perm til perm, men mesteparten av den. Boka er godt skrevet på et lettfattelig språk. I tillegg til selvskading står det også veldig mye om emosjonell ustabil personlighets forstyrrelse (borderline), da mange som er selvskadere har denne diagnosen, og hvordan den påvirker en selvskader.
Mange gode eksempler og historier fra andre som har slitt/ sliter med selvskading.
Boka passer veldig godt både for de som har dette som problem selv, pårørende og helsepersonell, men avsnitt etter hvert kapittel med "Hvordan kan du hjelpe deg selv" og "Hvordan kan du hjelpe andre".
Denne inneholder rett og slett mer enn ventet! Anbefales!!

Å forstå hvorfor et menneske gjør som hun gjør, er ikke det samme som å synes at det er greit, eller å akseptere at det er slik. Men genuin forståelse, uten antydning til fordømmelse, er en betingelse for samarbeid og forandring.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Tema: Psykisk Helse

• "But Inside I'm Screaming" av Elizabeth Flock
  • "En reise i egen sykdom - et vindu mot en psykiatrisk pasients hverdag" av Thor Eric Vågen Jægtnes
  • "En stemme for mye - en observatør" av Esben B-J Jaer
  • "Oslo 2012: en psykose - essaysamling" av Joachim Agerup Løkkevik