Til fots i Palestina

bilder fra et forsvinnende landskap

av (forfatter) og Christian Rugstad (gjendikter).

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Da forfatteren startet sine vandringer i de palestinske fjellene, skjønte han ikke at han gikk i et landskap som var i ferd med å forsvinne. Men så en dag dukket betongen opp i dette landskapet. De sju turene forfatteren skildrer, fant sted i en periode på 27 år, på forskjellige tidspunkter i palestinsk historie. Vi følger ham i fjellene rundt Ramallah, ørkenen som omgir Jerusalem og de store kløftene ved Dødehavet. I dag er mange av disse landskapene vanskelig tilgjengelige, om ikke utilgjengelige.

Noen ganger er en enkel fottur en politisk handling. Dette er en prisbelønt og annerledes bok om en kjent konflikt. Raja Shehadeh skildrer sine vandringer i de palestinske fjellene, som hadde mye til felles med naturen Jesus beveget seg i. Men en dag dukket betongen opp, og en utvikling ble satt i gang av folk som mente de hadde en større rett til landet. Shehadehs turer fant sted i en periode på 27 år - alle foregikk på forskjellige tidspunkter i palestinsk historie. I dag er mange av stedene vanskelig tilgjengelige, om ikke utilgjengelige. Forfatteren er på sitt vis med på å ivareta hukommelsen om disse områdene, i det minste med ord.

ISBN13 9788203212918

EAN 9788203212918

Serie Spor

Omtalt tid 1990-1999 2000-2009

Omtalt sted Palestina

• "Jeg så Ramallah" av Mourid Barghouti
  • "Høyt spill om Afghanistan" av Kai Eide
  • "Kultur og motstand - David Barsamian i samtale med Edward W. Said" av Edward W. Said
  • "Hannah Arendt" av Einar Øverenget
  • "Libanon farvel - Israels første nederlag" av Odd Karsten Tveit