Jeg så Ramallah

av (forfatter) og Anne Aabakken (oversetter).

L.S.P. 2005 Heftet

Forfatteren må leve tretti år i eksil etter seksdagerskrigen i 1967, hvor han blir stengt ute fra sitt hjemland. Han streifer omkring mange av verdens byer, uten å finne sikkerhet noe sted. Han er separert fra sin familie for flere år av gangen, aldri sikker på om han er en besøkende, en flyktning, en statsborger eller en gjest. Da han er på sin første reise siden den israelske okkupasjonen, er han ikke i stand til å gjenkjenne sin barndoms by, Ramallah. Møtet mellom hans gamle minner om Palestina og det han nå opplever, forsterker hans følelse av hva det betyr, ikke bare å være uten et land, men også uten et hjemsted og statusen av å være menneske.

Stengt ute fra hjemlandet sitt etter seksdagerskrigen i 1967 levde Mourid Barghouti tretti år i eksil- streifende omkring mange av verdens byer, uten å finne sikkerhet noe sted, separert fra sin familie for årevis av gangen; aldri sikker på om han var en besøkende, en flyktning, en statsborger eller en gjest. På hans første hjemreise siden den israelske okkupasjonen krysser Barghouti en trebro over Jordanelven, og på vei inn til Ramallah er han ikke i stand til å gjenkjenne sin egen barndoms by. Møtet mellom hans gamle minner om Palestina og det han nå opplever forsterker hans forståelse av hva det betyr, ikke bare å være uten et land, men også uten et hjemsted og statusen av å være menneske. En vakker beretning om minner, refleksjon, motstand og sorg. Jeg så Ramallah er en dypt menneskelig bok, essensiell for en balansert forståelse av dagens Midtøsten. * Vinner av Naguib Mahfouz' litteraturpris 1997. "Den mest uttrykksfulle fortellingen om hvordan det er å være Palestiner i dag...Ingen annen bok forklarer så godt bakgrunnen for dagens hendelser i Palestina/Israel" The Times Literary Supplement "Kraftfull, lyrisk, uttrykksfull...Fantastisk lesning" The Washington Report on Middle East Affairs "Gripende...Intens...Overbevisende...Jeg så Ramallah er en praktfull tilføyelse til verdenslitteraturen. Den er malerisk og troverdig. Dens uttrykksfulle bilder berører, beveger og inspirerer" - Middle East Studies Association Bulletin "Merkverdig...Vakkert skrevet og rørende memoarer" - Al-Ahram Weekly Proust via Palestine Newsweek "En viktig litterær begivenhet...En av de fineste eksistensielle beretninger om palestinsk fordrivning vi nå har." Edward W. Said i forordet.

Forlag L.S.P.

Utgivelsesår 2005