I natt sover jeg ved veggen

essays og noveller

av (forfatter), Snorre Karkkonen Svensson (oversetter) og Paal Arbo (oversetter).

Bokbyen 2017 Innbundet

Selv om tekstene i denne samlingen er klassifisert som essays, passer de ikke inn i rammene for det klassiske essayet. Forfatteren spiller i sin skriving på skillet mellom selvbiografisk virkelighetsbeskrivelse og fiksjon. Essayene er sterkt intertekstuelle og dialogiske, og det å kjenne igjen disse "andre stemmene" er i stor grad ansvarlig for gleden ved å lese dem. En fortelling på mange nivåer i disse essayene samler sammen en rekke ulike verdier: i tillegg til estetisk nytelse, kan vi fra hennes beretning få frem et realistisk bilde av det samtidige Litauen - fra sosialpolitikk via industrielle forhold, fritidsaktiviteter og hverdagens mange vaner, til forholdene for og problemene til emigrantene. Essayet "Tekstens tiltrekning" er inkludert i antologien Best European Fiction i 2010 der 30 forfattere er med.
Paal Arbo og Snorre Karkkonen Svensson har oversatt fra litauisk. Utgitt med støtte fra Kreativt Europa og Litauens Kulturinstitutt, og er innkjøpt av Norsk Kulturråd.

Forlag Bokbyen

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Litauen

Var meget skeptisk, men tok den ut av hylle på biblioteket. Elsker å teste litteratur fra forfattere jeg aldri før har lest. Forfatter fra Litauen. EUs litteraturpris for 2012. Essays og noveller. Ble begeistret. " Til morfars femtiårsdag ga noen landsbyen ham en bit skinke pakket i en avis. Skinken så ut som marmoren på Moskva metro. Men ingens slektninger kom." Slike bøker har alltid en vanskelig start, du får lyst til bare å kladde den sammen og gi opp. Men noen ganger lønner det seg å fortsette. Denne gangen angret jeg ikke.

" Feminismen knyttes fortsatt til kjevlevifting, mens de kvinnelige litauerne som tør skrive stoisk, åpent, intrigerende, ja jeg vil si kunstnerisk, om de mest intime delene av kvinners problemer settes ikke pris på av menn, de blir ikke elsket og de gjøres narr av"

Hukommelsens CV viser seg helt forskjellig fra den offisielle.