Zennor in Darkness

Penguin 2007 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin

Utgivelsesår 2007

Format Paperback

Den av bøkene av Helen Dunmore som jeg så langt har lest som jeg har likt best. Jeg synes de to andre jeg har lest, The Greatcoat og The Lie, var veldig godt skrevet, men at plottet ble litt for spesielt. Derfor var jeg glad for at historien i Zennor in Darkness var mer tradisjonell, men med det samme gode språket og driven.

Handlingen er lagt til Cornwall under 1. verdenskrig. Clare bor alene sammen med faren sin, men har mange søskenbarn blant annet mange fettere som enten har blitt kalt ut i krigen eller er redd for å bli det. Clare er spesielt opptatt av fetteren John William som hun alltid har hatt et godt øye til. Han kommer hjem på permisjon, men er ikke helt slik han var før krigen.

Clare er veldig glad i å tegne og går gjerne på lange turer ut i naturen for å tegne. På en av disse turene møter hun forfatteren D. H. Lawrence som har flyttet til Cornwall med sin tyske kone for å unnslippe mistenkeliggjøringen av tyskere i London. Men folk er nok ikke mindre mistenkelige eller glade i å sladre i Cornwall enn andre steder. Clare blir venner med Lawrence og blir invitert hjem for å besøke ham og kona. Dermed begynner det å gå rykter også om henne.

Jeg likte godt sammenflettingen av historien til Clare med faktiske personer. En veldig godt skrevet roman som gir et levende innblikk i perioden og i naturen og miljøet i Cornwall som sikkert ikke blir den siste jeg leser av Helen Dunmore.

Romaner å lese ved 100 års markeringen

Det har blitt populært å skrive romaner om livet til forfattere. Jeg synes det er en morsom måte å få innblikk i livet til kjente forfattere. Her er et utvalg av slike romaner jeg har kommet over.