Vi er molekyler

av (forfatter) og Tonje Røed (oversetter).

Aschehoug 2015 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tretten år gamle Stuart er genial, men sosial analfabet. Fjorten år gamle Ashley er superpopulær, men ikke så skolesmart. Når Stewart og faren hans flytter sammen med Ashley og moren hennes, er de plutselig i samme familie. Stewart prøver å være 89,9 prosent lykkelig over forandringen, mens Ashley er 110 prosent forbanna. De er totale motsetninger, men har én ting felles: De er - som alle andre - laget av molekyler.

"Vi er molekyler" er morsom, sjarmerende, rørende og underholdende lesning. Vi får både Stuart og Ashleys syn på tilværelsen i en historie om familietragedie og familiebånd, søskensjalusi og -fellesskap samt tenåringsproblemer og nye erfaringer.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203258947

EAN 9788203258947

Omtalt sted Canada

Stewart har mistet sin mor og Ashelys far har flyttet fra henne og mora og bosatt seg i et lite hus i bakhagen fordi han er homofil. Dette tar nesten livet av Ashley for tenk om noen av vennene hennes får vite at hun har en homofil far! Stewarts far og Ashleys mor jobber sammen og de blir kjærester og i begynnelsen av boka flytter de sammen. Stewart som går på et akademi for små genier og Ashley som sant nok ikke er noe stort geni, men som ruler venninneflokken blir nødt til å bo sammen og Stewart skifter til og med skole for å gå sammen med Ashley som nå er stesøsteren hans. Problemet er at Ashley tydeligvis har problemer med både syn og hørsel for ikke hører hun når han snakker til henne og ikke ser hun ham når han vinker til henne når hun står i vinduet...

Boka har en del fryktelig morsomme episoder, men den er ganske så forutsigbar egentlig. Ashley er forelsket i Jared som er den nye gutten på skolen og ryktene sier at han ble kastet ut av den forrige skolen fordi han banket en gutt fordi han var homofil... Og vi kan jo bare gjette oss til hvem det er som redder Ashley ut av en skikkelig knipe? Joda, boka er som sagt forutsigbar, men morsom og full av moral til slutt.

Bøker jeg leste i 2016

• "Det verste har allereie skjedd" av Marta Söderberg