Verdenskanselliet

Impresa forlag 2023 Innbundet

De som ga retningslinjene, ledet Verdenskanselliet, og de ville bruke Eva på grunn av evnene hennes. Som alltid kjente John en kvalmende ulming i magen bare ved tanken på at de skulle utnytte henne til noe som helst i den bisarre forskningen de drev på med.

Verdenskanselliet er avsondret fra den forurensede luften og de livsfarlige UV-strålene fra sola. Verden utenfor er ødelagt av flommer, pandemier og krig.

I Verdenskanselliet handler alt om å leve etter de Syv Bud om Velvære, øvrige følelser er mer eller mindre forbudt.

John er redd - de forbudte følelsene tar mer plass enn før. Men han håper hans bånd til Eva skal beskytte ham. Hun er hans biologiske søster, og har ekstrasensoriske evner. Verdenskanselliet vil bruke henne for å skape en ny mennesketype.

Står han nå i fare for å bli sendt ut?

Forlag Impresa forlag

Utgivelsesår 2023

Genre Science fiction

Ambisiøs, språklig kreativ og teknologisk finurlig norsk science fiction om vår egen verden, men langt inn i fremtiden og med helt andre samfunnsforhold enn de som rår i dag. Boken kan leses både som en dystopi og en utopi, for Verdenskanselliet er litt for perfekt konstruert. Nøkkelord: genmanipulering, sorteringssamfunn, syntetisk lykkerus, steril medmenneskelighet og dysfunksjonelt følelsesliv. Med dette utgangspunktet går Lauritsen i sømmene på den menneskelige psyke, blottlegger våre svakheter og begrensninger og demonstrerer hvordan teknologi, ambisjoner og fordommer kan skape emosjonell slitasje i oss.

Noen høytstående personer i Verdenskanselliet vil nemlig ha det til at negative følelser skaper grobunn for kaos, og det kan for så vidt være sant. Men aldri er noe så galt at det ikke er godt for noe; her ble i hvert fall jeg mer overbevist om at våre svakheter gjør oss sterke, og at våre mangler gjør oss hele.

«Du må ta sorgen til ditt hjerte, akseptere den og transcendere den, avbrøt spåmannen - Du må ikke skubbe smerten vekk, men ta den inn, la deg synke inn i den – bare på den måten vil du klare å transformere den til mot, kraft og kjærlighet, til en lykkelig omfavnelse av selve livet.» (108)

Les «Verdenskanselliet» med åpent sinn og godta settingen kun som del av et overordnet konsept. Du må også for all del ikke forvente plotdrevet spenning, men heller konsekvensetisk og psykoanalytisk karakterstudium.

Jeg leste denne boken i en lesesirkel i gruppa «Norsk fabelprosa», og da kom selve forfatteren på besøk og svarte på spørsmål og tilbakemeldinger. Hvis du vil lese mye mer om hva andre dyktige og erfarne lesere har å si om denne boken, kan du lese innleggene i gruppa her:

Den indre varmen som steg opp og svevde omkring i ham fikk tankene til å vandre i sfæriske grønnblå baner, mot en ildsprutende sol, mot ukjente galakser, over skyer som bomull i det fjerne, mot en klode som hang som et siselert smykke på en kvinnes nakne bryst, og tilbake til nuet, tilbake til seg selv.