The Silence of the Lambs

Arrow Books Ltd 1990 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Arrow Books Ltd

Utgivelsesår 1990

Format Paperback

I anledning 25 år jubileumet for førstegangs utgivelse kom denne boken nettopp i ny utgave. Jeg har kanskje som de fleste sett filmen før jeg leste boken. Det er en del år siden jeg så filmen, men jeg husker den godt ennå. Romanen skuffer heller ikke. Thomas Harris forteller både effektivt og drivende. Historien har en intens nerve og mørk stemning. Karakterene er sjelden overfladiske. FBIs kamp mot tiden for å ta en seriemorder høres kanskje klisjefylt ut, men her ligger det et grundig arbeid i bunnen for fortellingen. De mange fasettene av Hannibal Lecter er like fascinerende som skremmende, men også FBI-lærlingen Clarice Starling kamp med seg selv og sin angst er gjort troverdig. Det er selvsagt vanskelig å utestenge Anthony Hopkins og Jodie Foster fra hodet mens man leser, men et såpass godt håndtverk som Silence of the Lambs tåler dette. Jeg kan lett forstå hvorfor romanen har blitt stående som en klassiker innen sjangeren kriminalthriller. Og uansett om man ikke er spesielt glad i sjangeren, så tror jeg man vil finne denne interessant.

bøkene lest i 2013. målet var 50.
to tusen og tretten er det året da de postmoderne klassikerne og der nye forfattere vekket min oppmerksomhet.

• "Red Dragon" av Thomas Harris
  • "Hannibal" av Thomas Harris