Sørlandet

en naturlos gjennom skjærgårdsparken

av (forfatter), Jan Atle Knutsen (forfatter) og Øystein Paulsen (illustratør).

Kom forlag 2006 Innbundet

Gjennom tekst og bilder presenterer boken skjærgårdsparken på Sørlandet, fra Langesund til Lindesnes. Den tar for seg natur, båtliv, fiske, flora, sommer og opplevelser.

Knapt noe annet sted kan man nyte skjærgården bedre enn på Sørlandet. Gjennom et vell av bilder og solide og innformative tekster blir leseren innviet i den fascinerende naturen og i de mange idyller i skjærgårdsparken. Boken tar leseren med på en reise gjennom hele Sørlandsskjærgården, fra Langesund til Farsund. Her avdekkes idyller man ikke har kjent til, her anspores vi til et mangfold av aktiviteter og her gis vi kunnskap om naturen rundt oss: Hvordan man best kan få fisken på kroken i juli, hva det er måkene skriker etter - og mye, mye mer. Her serveres en solid bunke marinbiologiske fakta som gjør skjærgårdsopplevelsen enda større.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Sørlandet

En god los på langfart langs sørlandskysten

Ved en seiltur opp Sørlandskysten ga stedsbeskrivelsene god oversikt over hvilke plasser som var verdt å besøke underveis. Kartskissene ga god oversikt over kystestrekkene. Når vi mistet kysten ut av syne var det gjerne bilder og tekst fra boka som ga oss sikre holdepunkter igjen. Jeg trekker litt for at noen steder nevnt i teksten ikke kommer med på kartskissene, og på noen av bildene kom det ikke klart frem hvilke fyr som som var hvor på bildet.
Boka tar også for seg forskjellig bruk av kysten og har gode forslag til aktiviteter, tips til tilhørende utstyr, og hvordan man høster av havets rikdom.
Geologi, naturtyper beskrives enkelt og klart. Biologien over og under vann dekkes med noen markerte og spennende planter og dyr, både over og under vann.

Boka er velskrevet uten dramatikk. Den har en god innholdsfortegnelse, men mangler indeksregister. Jeg savner også et oversiktskart over hele Sørlandskysten selv om den er dekket med skisser for alle strekkene.

4½ av 5 stjerner * * ½
Sørlandet
- en naturlos gjennom Skjærgårdsparken
En bok av: Øyvind Berg, Jan Atle Knutsen, Øystein Paulsen
Utgitt av: Kom forlag (2014)
ISBN: 978-82-92496-35-0

• "Kilden, eller Brevet om fiskeren Markus" av Gabriel Scott