Rød resept

essays om perfeksjon, prestasjon og helse

Tano Aschehoug 1999 Innbundet

Boken klargjør at helse og sykdom oppstår utenfor celleveggene, ute i livet og i samfunnet. Helse og sykdom bestemmes av hvordan du har det på jobben, i sengen, med banken, med samvittigheten, i speilbildet, med klokken, med det vakre, med det onde og med kjæresten. Dermed blir personlige og politiske verdier som frihet, trygghet, verdighet, rettferdighet, toleranse og nestkjærlighet kanskje viktigere for helsen enn blodtrykks- og kolestrolverdier. Har litteraturlister.

Forlag Tano Aschehoug

Utgivelsesår 1999

Gro Harlem Brundtland satte konkurransesamfunnet i høygear med sitt katastrofale nasjonale motto: Det er typisk norsk å være god.

Et samfunns behandling av syke og uføre er en indikator på landets humanistiske kvalitet.

"Det du gjør, skal du gjøre helt - ikke stykkevis og delt," sier økologen Ibsen og får støtte av to statsministre:
- Lars Korvald: "Norge er et land i verden."
- Gro Harlem Brundtland: "Alt henger sammen med alt."

• "Moderne personlighetspsykologi" av Henrik Høgh-Olesen
  • "0-visjonen - essays om helse og frihet" av Per Fugelli
  • "Psykologens journal - diagnose: eksistensiell uro" av Sondre Risholm Liverød
  • "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Gener, Gud og Gaia - om skjebne og tilfeldighet" av Dag O. Hessen
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Natten er et annet land - dikt" av Karin Fossum
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Særlig sensitive barn" av Elaine N. Aron
  • "Randis verden" av Randi Magnussen
  • "Kvakksalverne - et oppgjør med tvilsom medisin, falske slankekurer og naive medier" av Ben Goldacre