Rittet fra Olesko

Kurér forl. 2012 Innbundet

Det er desember, 1918. En flokk soldater flykter fra østfronten. Med seg har de et blått madonnabilde og en hemmelighet som forener dem til døden. Da bildet mange år senere dukker opp i en villa utenfor Oslo, trer de gamle frontkameratene frem og gjør krav på det. Snart bryter dødelige krefter løs.

"Vi var nedbrutte, ferdige, vi var ikke soldater mere, vi var en bande somalle de andre, og bare nu og da glimtet det op i oss, - det forklarer detsom siden fulgte ..." Desember 1918: Verdenskrigen går mot slutten. En flokk herjede,krigstrette soldater rir på spreng gjennom det brennende Europa,på flukt hjemover fra østfronten. Med seg bærer de et mystisk, blåttmadonnabilde - og en hemmelighet som forener dem til døden. Mange år senere dukker det samme madonnabildet opp i en villautenfor Oslo. De gamle frontkameratene trer frem fra skyggene for å gjøre krav på det. Men "Den Blå Madonna" har også sine hemmeligheter, og snart bryter dødelige krefter løs i Villa Hasselbakken ... Rittet fra Olesko inneholder alt det som gjør Max Mausers forfatterskap til et enestående fenomen i norsk kriminallitteratur: et poetiskog uttrykksfullt språk, en snedig intrige, et fascinerende persongalleri- og en sydende understrøm av angst, ondskap og primitive drifter.

Forlag Kurér forl.

Genre Krim

Omtalt tid 1918-1939

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

• "Riverton-klubben hedrer Sven Elvestads Knut Gribb"
  • "Natten til fandens geburtsdag" av Max Mauser
  • "Døden i kiosken - Knut Gribb og andre heftedetektiver" av Nils Nordberg
  • "Storhertuginnen av Speilsalen" av Sven Elvestad
  • "Åndemasken" av Stein Ståle
  • "Knut Gribb : sfærenes musikk ; Knut Gribb : gullets forbannelse" av Terje Emberland
  • "Knut Gribb - den hvite dame, og 4 andre hørespill" av Sverre Årnes
  • "Riverton - Sven Elvestad og hans samtid" av Bernt Rougthvedt