Resa i Sharialand

Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien

Leopard Förlag 2011 Heftet

Forlag Leopard Förlag

Språk Svensk

Professor Fawzia al-Bakr är en liten och satt person i 45-årsåldern som utstrålar kvinnlighet och har bestämda åsikter. Hon är en av de modigaste människor jag träffat, och det är inte bara åsikterna som gör henne förtjänt av häderstitlor som modig utan lika mycket för det rakryggade sätt hon framför sin kritik mot det saudiske samhället. (---)

Den 6 november 1990, klockan tre om eftermiddagen, demonstrerade Fawzia och 46 andra kvinnor för rätten att få köra bil. Den korta bilfärden hade kunnat kosta henne livet om det inte varit för hennes mamma och en stor portion tur. Två decennier senare är "bildemonstrationen" fortfarande en stor fråga som delar landets befolkning och kanske kommer hon att kunne skörda en seger om ytterligare ett antal år.

(---)

På fredagen, tre dagar efter aktionen, hade alla moskéer i regionen fått namnlistor på deltagarna som lästes upp. Fawzia al-Bakr hade haft sin tjänst på universitetet i en månad när hon fyra dagar efter demonstrationen fick ett telefonsamtal från rektorn som gav besked om att hon inte skulle komma tillbaka för det var nu farligt för henne att röra sig ute, och universitetet varken ville eller kunne behålla henne som anställd.

• Klockan ett på fredagen efter bönen hade hela samhället vänt sig mot oss och förbannade oss för att vilja desavuera Saudis moraliska värden. I gruppen var vi sex lärare från King Saud University och samtliga förlorade jobbet under tre år och passen drogs in så att vi inte kunde lämna landet.

För demonstranterna handlade det nu om att överleva, att skaffa sig en inkomst eftersom släkten vänt dem ryggen och inte längre var något att hoppas få ekonomiskt stöd från. Dessutom fick de ett hårt socialt straff. Många av kvinnornas män drabbades av bannbullan. Fawzia sökte jobb över allt men ingen ville anställa henne och när hon gick på bröllop blev hon utpekad som den som "drog skam över samhället". Eftersom hon utpekats som en av ledarna blev hon extra hårt ansatt.

De 47 kvinnornas män blev uppkallade til inrikesministeriet och tvingades skriva under ett dokument att de aldrig mer skulle tillåta sina kvinnor att köra bil.

(---)

Sedan följde en tid av hot och rädsla. Religiösa grupper spred flygblad med kvinnornas telefonnummer, adresser och på vilket sätt de brutit mot samhällets regler och normer. Fawzia, som nyligen fött barn, tvingades flytta hem till sin mamma och där låste hon bokstavligen in sig i nästan fem månader tillsammans med sin baby.

Men det värsta var klanens dom. Männen i den konservativa al-Bakrfamiljen hade möte och beslutade att hon skulle dö.

(Fortalt til den svenske journalisten og forfatteren Tina Thunander i 2008.)

.... Og Aftenposten skriver i dag, 17.06.2011, om saudiske kvinners bilkjørings-demonstrasjon 17. juni 2011...*

• Det har kommit förändringar, som att kvinnor också drar inn pengar til familjen. I väst säger ni bara att vi inte får köra bil, vi får inte resa och inte bo på hotell. Numera har reglerna ändrats så att vi får visst bo på hotell ensamma. Med tanke på hur folk kör här i Riad, och alla andra städer, skulle jag absolut inte vilja köra bil. (Sagt i 2008 av kvinnelig saudisk lege ansatt på King Faisal Hospital i Riad, Saudi-Arabia.)