Hva skjer i Nord-Norge?

Kagge 2006 Innbundet

Gjennom en reise fra Vesterålen til Kolahalvøya blir Nord-Norge belyst fra ulike vinkler og metoder. Forfatteren skriver om Nord-Norges utvikling, om hva det har vært, og om hva som skjer i dag. Som fraflyttet nordlending utforsker forfatteren samtidig sin egen bakgrunn og identitet. Viktige stikkord er historie, mentalitet, fiskeri, kultur, teknologi, humor, folk og landskap. Boka er inspirert av Ottar Brox' bok med samme tittel som kom ut i 1966.

Hva skjer i Nord-Norge? er en utfordrende, underholdende og polemisk bok. Morten A. Strøksnes har vært på en reise som starter i oldefarens fraflyttede hus ytterst ved havet i Vesterålen, og som avsluttes i Murmansk. Strøksnes møter folk, han observerer, analyserer og studerer landsdelen. Boken er inspirert av og har hentet tittelen fra Ottar Brox' bok som kom ut for over førti år siden. Hva skjer i Nord-Norge? er et spørsmål som det er nødvendig å stille igjen, i en tid da denne landsdelen gjennomgår større endringer enn på mange tiår. Dette er en personlig bok som tar opp en rekke emner; historie, mentalitet, fiskeri, kultur, teknologi, humor, folk og landskap, og har originale refleksjoner og innfallsvinkler. Strøksnes har flere tanker om hvordan "mulighetenes landsdel" kan virkeliggjøres ut fra egne forutsetninger.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Nord-Norge

I Hva skjer i Nord-Norge? tar forfatteren oss med på en reise i de nordlige delene av Norge, fra oldefarens fraflyttede hus i Vesterålen og til Kirkenes i Finnmark. Boken består av 112 (referanse til politiets nødnummer?) nummererte tekststykker av svært varierende lengde, hvis "røde tråd" er at de omhandler Nord-Norge på en eller annen måte. Visitter til større og mindre steder i Nordland, Troms og Finnmark fungerer som rammetekst, og gir forankring til bokens samling av essays om Nord-Norge. Fra kvaliteten på en kopp "columbiansk" kaffi på en bensinstasjon til diskusjoner om fiskenæringens kvotesystem eller Norges forhold til Russland; dette er en eklektisk bok, som veksler mellom det prosaiske og det storpolitiske, mellom skarpskodd faktabelagt argumentasjon understøttet av fotnoter, og personlige smaksvurderinger. Strøksnes innehar viddet, kunnskapen, den kritiske sansen og språkteften som kjennetegner gode essayister. Spesielt god er han i bokens lengre essays, hvor historisk kunnskap og kritisk tenkning blir presentert med kløkt og presisjon. Når han får raljere med norske nasjonalromantiske forestillinger, og viser til hvordan de også i høy grad har påvirket sjelslivet og selvforståelsen til folket nordpå, da er Strøksnes på sitt beste. Grepet med å ta utgangspunkt i en konkret reise nordover fungerer for det meste godt, og de mindre essayene av betraktninger underveis gir avveksling mellom de lengre og mer tematisk komplekse tekstene. Likevel er de av litt ymse kvalitet, og tidvis får boken et noe tvungent preg av dagbok eller annen loggføring. Hvert nytt besøkt sted må få sin innføring, selv om inspirasjonen enkelte steder øyensynlig ikke var helt på topp. Lignende innvendinger kan man dog rette mot enhver essaysamling, og hindrer ikke dette fra å være en god bok. Vel verdt å lese for alle som ønsker å bli klokere på landsdelen, på godt og vondt, selv 15 år etter at den først kom ut.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo

• "Klassen" av Hermann Ungar
  • "Rett vest - Cape Cod til Big Sur" av Morten Andreas Strøksnes
  • "Søren Kierkegaard - den fromme spotteren" av Trond Berg Eriksen
  • "Språkets syvende funksjon" av Laurent Binet
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "Bagdad indigo" av Geir Angell Øygarden