Gjennom ild og vann

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

En bok om den store kjærligheten slik den kan være sommeren etter at man er ferdig med ungdomsskolen; om seksualitet, musikk, atskillelse, møter, tragedie og komedie.

Den store kjærligheten Denne boken er en skikkelig roadmovie av en ungdomsroman om den store kjærligheten slik den kan være sommeren etter man er ferdig med ungdomsskolen. Dette er en varm kjærlighetsromanen fortalt i jeg-form av hovedpersonen som nå er 18, om den sommeren var han 16. Om seksualitet - sett fra mannens side. Det er mye humor og dramatikk, alt akkompagnert av musikk, for hovedpersonen er med i kameratbandet «Caught by Jazz». Stein Erik Lunde er født i Oslo, men bor i Tønsberg, og har tidligere markert seg i forbindelse med Vestfold-festspillene som tekstforfatter til en rekke sanger og tre oppførte musikkforestillinger, blant annet om Edvard Munch. Kari Bremnes, Karoline Krüger, Åge Aleksandersen og Lynni Tekrem har blant annet vært medvirkende i fremføringen. Lunde har også oversatt tekster av Bob Dylan.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997

En liste over litteratur om forelskelse og kjærlighet i tenårings/ung voksen -alderen.

Forslag til litteratur om temaet innenfor hvilken som helst sjanger mottas gjerne! Det finnes mange romaner, men hva med dikt, tegneserier o.l.? Og litt mer innslag av de virkelige klassiske historiene, som unge fremdeles vil kunne ha glede av i dag ville også vært fint...

• "Sandor slash Ida" av Sara Kadefors
  • "Sammen er vi en og en" av Sverre Henmo
  • "Skindeep" av Toeckey Jones
  • "Bare ikke deg" av Katarina von Bredow
  • "Ekspert på å rødme" av Katarina von Bredow
  • "Hjertets fryd" av Per Nilsson
  • "Sommeren vi kledde oss nakne" av Arne Svingen
  • "Søskenkjærlighet" av Katarina von Bredow
  • "Sinnssykt forelsket" av Katarina von Bredow
  • "Grenseløs kjærlighet" av Simone Elkeles
  • "Skyggelandet" av Alyson Noël