Ditte menneskebarn 1

av (forfatter), Torborg Nedreaas (oversetter) og Bjørg Engh (oppleser).

Cappelen Damm 2016 Lydfil

Utgivelsesår 2016

Format Lydfil

ISBN13 9788202497859

EAN 9788202497859

Serie Ditte menneskebarn (1)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted Danmark

Boken handler om den "uekte" fatttigjenta som settes bort til sine besteforeldre før moren og stefaren forlanger at hun skal komme tilbake igjen. Deretter møter vi Ditte i København, der hun må klare seg som best hun kan for å tjene til livets opphold. Forfatteren ønsket å belyse sosial urett og de fattiges kår. Denne sosiale skildringen er et glitrende eksempel på dette, og han makter å tegne menneskeskjebner som man aldri vil glemme. Her er humor, frodighet, menneskelig styrke og svakhet, kjærlighet og livsglede skildret på en overbevisende måte.

Dette er en bok som virkelig lever opp til bokomtalen, men det er også en roman om uekte kvinners kamp for å overleve. Ditte har et stort hjerte som tar på seg mye mer enn kvinner i dag hadde klart. Hun tar omsorgen for barna mens moren er i fengsel, hun hjelper stefaren med det han trenger hjelp til på gården, og hun trøster og hjelper andre fattige. Hun selv blir utnyttet på alle områder, men klarer så vidt å holde hodet over vannet, og hun hjelper andre bedrestilte kvinner med barna. Hvis du synes livet er tung og hardt, les denne boka og du vil forstå hvor godt du har det.
Forfatteren ønsket å belyse sosial urett og de fattiges kår. Det gjør han mesterlig, levende og innsiktsfullt. Denne boka er også aktuell i dag. Skillet mellom rik og fattig er et brennhett tema i noen politiske partier også i dag, mens virkemidlene treffer dårlig nå som da. Bøkene om Ditte er ingen lystig lesing, men de forskjellige skjebnene man møter blir vanskelig å glemme. Denne danske klassikeren kommer jeg til å huske lenge, med glede og sorg.
" Fattigfolk må bite i seg mye mer enn føden" et sitat fra boka, beskriver boka godt. Det er en stund siden jeg har lest og hørt en så god bok. Anbefales på det sterkeste.