Den andre siden av broen

av (forfatter) og Linn Øverås (gjendikter).

Gyldendal 2009 Innbundet

To brødre vokser opp på en gård i Canada i 1930-årene. Arthur er eldst, fåmælt, pliktoppfyllende, men ikke særlig skoleflink. Utad er Jake åpen, flink på skolen og morens solstråle. Brødrene har et anstrengt forhold seg i mellom, og etter hvert står det klart for Arthur at Jake er ute etter å ødelegge for ham. Det tilspisser seg når Laura dukker opp på gården.

Familieroman om to generasjoner Arthur og Jake er brødre. De vokser opp i 1930-årene på en gård i Canada. Livet på landsbygda er hardt, og en ny krig er i emning. Arthur er sindig og pliktoppfyllende. Han skal arve gården. Jake er yngre, en risikosøker som er både sjarmerende og farlig for sine omgivelser. En ung kvinne, den vakre Laura, dukker opp og bringer balansen ut av kontroll.I 1950-årene kommer Ian til gårds. Han er ung og tankefull, og han er sønn av distriktslegen. Han trenger en sommejobb, men først og fremst trenger han å være i nærheten av Arthurs kone Laura, som han er avstandsforelsket i.En roman om to generasjoner med tette bånd, skilt av en krig. En vakker, psykologisk roman om familier og forelskelser, men også om uforsont hat og fortielser. En roman fra de samme landskapene som Annie Proulx skriver fra -- og med likhetspunkter til Per Pettersons univers og mennesketyper.Mary Lawson er en mester i å bygge opp spenning, og hun utløser spenningen i et sjokkerende klimaks.OM BOKA"En bemerkelsesverdig roman, utrolig gripende. Jeg venter på hennes neste bok med spenning, og med litt misunnelse." Joanne Harris"Denne dype og vakre boka fikk meg til å få tilbake troen på forfattere, lesere og kritikere igjen." Fay WeldonMary Lawson er kanadisk, men bor i England, og debutromanen Ved bredden av Crow Lake ble en stor internasjonal suksess, og utkom i 19 land.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205383692

EAN 9788205383692

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Canada

Fra Canada i 1930 årene om to brødre og driver en gård. Vakker og troverdig historie om familie og forelskelse., men også om hat og fortvilelse.

Dette er mine favorittbøker. I litt tilfeldig rekkefølge.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

• "Ved bredden av Crow Lake" av Mary Lawson
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Ved ulvens bord" av Rosella Postorino
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Resept på et lykkelig liv" av Kaye Gibbons
  • "Ansikter i vannet" av Janet Frame
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Noe å leve for" av Richard Roper
  • "Versjoner av oss" av Laura Barnett