Dagbok 1942-44

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Arneberg 2008 Innbundet

Hélène Berr er 21 år gammel. Hun bor i Paris, er jøde og studerer engelsk ved Sorbonne. Dette er hennes dagbok fra 1942, fram til hun ble arrestert og deportert til Auschwitz og Bergen-Belsen 8. mars 1944. Hun døde av tyfus i begynnelsen av april 1945, bare noen dager før leiren ble befridd av engelskmennene.

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2008

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Paris

Omtalt person Hélène Berr

Denne boken har gitt meg en ny forståelse for hva jødene gikk gjennom under 2. Verdenskrig. En ting er bombealarmen og frykten for å være på feil sted til feil tid. Hvert øyeblikk kunne far, onkler, naboer og etterhvert mor og søstre bli hentet. Enhver unnskyldning ble brukt for å arrestere eller deportere mennesker fordi kvoter skulle fylles. Fant de ikke nok mennesker til å fylle opp kvotene gikk de på sykehus og hentet de "foreldreløse" barna, de syke og de eldre.
De som var "fri" ble merket og måtte gå med stjernen, dette visste jeg selvfølgelig, men jeg tror ikke jeg har forstått hva dette egentlig innebar. Følelsene det frembrakte. De hadde portforbud, meldeplikt og restriksjoner på hvor de hadde lov å gå.
Mens alt dette foregår skal man prøve å bevare en slags normalitet.

Dagboken er skrevet med tanke om at noen skal lese den, det er helt sikkert en fordel og gjør den veldig strukturert og lettlest. Språket er bra. Det kommer fram i boken at hun skrev denne dagboken for sin kjæreste, men hun var også opptatt av at andre mennesker skulle vite hva som foregikk. Det føles litt rart å si, men jeg føler meg faktisk beæret over å få lov til å lese dette.

Boken er dessverre skremmende aktuell, selv om det ikke finnes noe lignende nå så er det fortsatt kriger som kjempes. Jeg kan tenke meg at det er mange unge som kan kjenne seg igjen i utryggheten og håpløsheten. Selv om de overlever og krigen tar slutt så er fremtidsutsiktene dystre.

De som leste og likte Anne Franks Dagbok vil helt sikkert like denne, jeg tror også de som ikke likte Anne Franks dagbok kan like denne. Forfatteren opplever jeg som en fransk og noe eldre Anne Frank. Hun er reflektert og klarer å formidle følelsene veldig bra.

Elleve år, helt alene og arrestert klokken halv to om natten! Han var jammen farlig for Det tyske rikets sikkerhet.

Dette er de to aspektene ved livet i dag: livets friskhet, skjønnhet og ungdom, levendegjort av denne krystallklare morgenen; barbariet og det onde, representert av den gule stjernen:

Med blanke leseark foran meg i starten av 2009 fikk jeg lyst til å prøve noe helt nytt. Vanligvis leser jeg bare norsk, engelsk, amerikansk og en sjelden gang islandsk og svensk litteratur, men jeg vil utvide lesehorisonten litt. På denne måten kan jeg komme over bøker jeg ellers ikke ville ha lest, og kanskje finner jeg et par bokperler også på reisen.

Forfatteren må være fra det landet jeg leser om og handlingen må finne sted kun der. Ellers har jeg ingen andre kriterier, og jeg tar gjerne imot tips om aktuelle bøker.

De landene jeg har vært innom på reisen blir lagt til på lista fortløpende. Det har ikke blitt så mange ennå, men det er spennende med jordomlesning likevel!

Nokre bøker eg har lest og som har gjort inntrykk på meg. Anbefalast!

Bøker eg har lest og kan anbefala om krigen og holocost i særdeleshet.

Jeg ønsker meg bøker til jul hvert år. Enkelte år kan det være mange bøker, andre år bare et par. Her er årets ønsker :) Hva ønsker du deg?