Blant bygdedyr og vestkantkrokodiller

prosa i utval

av (forfatter) og Ingar Sletten Kolloen (redaktør).

Samlaget 2000 Innbundet

I denne boka har Kolloen henta fram avisartiklar, essay, noveller, petitar og andre døme på Tor Jonssons skrivekunst.

Han vrengde sjela si Dei voldsomme spenningane i dikt og artiklar, er hos Tor Jonsson (1916-1951) knytte til hans dramatiske og tragiske liv. Som journalist står han fram som ein sosialt engasjert skribent med kvasse åtak på urett og undertrykking, og ofte med brodd mot idyllisering av bygdesamfunnet.Ingar Sletten Kolloen, forfattaren bak boksuksessen Berre kjærleik og død. Ein biografi om Tor Jonsson, har i dette utvalet henta fram avisartiklar, essay, noveller, petitar og andre døme på Tor Jonssons meisterlege skrivekunst. Spaltene i Dagbladet, Arbeiderbladet, Bygdeungdommen, Arbeidermagasinet og Kvinnen og Tiden stod vidopne for han, og han skreiv alltid mot den rådande meiningsstraumen. Politisk ukorrekt og i utakt med så vel dei urban-akademiske radikalarne på Blom, Grand eller Theatercafeen, som med nynorskintelligentsiaen på Kaffistova.Jonsson-biografen Kolloen har framfor kvart av prosastykka forklart bakgrunnen og samanhengen dei var skrivne i. I eit perspektivrikt forord får han også fram kvifor mange av dei beiskaste stykka dessverre er høgst aktuelle også i våre dagar.For med Tor Jonsson er det slik at han både i dikt og prosa vrengde sjela si for at vi kunne sjå oss sjølve litt betre.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2000

Det er hundre år sidan Tor Jonsson vart fødd. Dei kritiske tekstane i denne boka er sterkt prega av tida dei vart skrivne i, og Noreg har endra seg mykje sidan han døydde i 1951. Likevel sting orda hans framleis med full tyngd når han skriv om herjingane til bygdedyret - eit omgrep han sjølv var opphavsmann til. Ei anna sak: Tor Jonsson skriv sers godt og langt i frå lettvint.

Den romantiske dyrkinga av det bygdenorske er uærlig. Det er berre ei side av bondekulturen som blir framsynt, den rosemåla.

Det er ikkje bra berre å stirre på uretten ute i verda, ein må òg ha auga for uretten i sitt eige miljø, skal alle menneskelege kjensler koma til sin rett. Elles kan det ende med at ein ser berre ein slags urett, -- ja, ein kan bli så rangsnudd av det at det at ein trur at det er retten som sigrar når menneske blir slakta ned.

For meg er husmannen symbolet på åndeleg og materiell trældom. I husmannsverda låg dei menneskelege skaparkreftene bundne av fattigdom.

Essaysamlingar! I første omgong berre det eg sjølv har lest, kom gjerne med anbefalingar eg klør etter å lese fleire essays..

• "Riverton - Sven Elvestad og hans samtid" av Bernt Rougthvedt
  • "Brennbart" av Kjartan Fløgstad
  • "Ankomst og avreise" av Arthur Koestler
  • "Raudt, svart" av Jon Fosse
  • "Siste sporvogn til Elysian Fields" av James Lee Burke
  • "20 filosofer" av Gunnar Fredriksson
  • "Berre kjærleik og død - ein biografi om Tor Jonsson" av Ingar Sletten Kolloen
  • "Det onde øye - essays" av Stig Sæterbakken
  • "Dikt i samling" av Tor Jonsson