Alta Bataljon 1940

Cappelen 1998 Innbundet

Alta bataljon ble opprettet i 1918 og var en selvstendig avdeling uten regimentsforband. I 1940 høstet bataljonen internasjonal anerkjennelse for sin innsats på Narvik-fronten. Den var i fremste linje fra 25. april til felttogets slutt, uten en eneste dags avløsning. Tyskerne ved Narvik fikk stor respekt for bataljonen, som ble nedlagt i 1995. Boka bygger i hovedsak på rapportene etter bataljonssjefen, kompanisjefene og andre befalingsmenn, samt på intervjuer med veteraner. Med litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788202176297

EAN 9788202176297

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Nord-Norge

Ikke minst i Finnmark fulgte folk spent med i utviklingen på finskefronten. Allslags historier på finsk, samisk og norsk fant veien til hus og gamme. I lengre tid hadde for eksempel "den sorte jagerflyver" spredt skrekk og gru hos sivilbefolkningen i Nord - Finland. Flygeren var et typisk eksempel på russernes hensynsløse krigsførsel. "Den sorte jagerflyvver" hadde som spesialitet å fyre med mitraljøsene mot ensomme personer og små grupper, fortrinnsvis kvinner og barn. Han moret seg med å skyte inn gjennom vinduer og ofte mot uthusene. Men på slutten av januar kunne både aviser og jungeltelegraf fortelle at flygeren hadde funnet sitt endelikt. Han kom innen rekkevidde av svensk luftvern, og allerede det første skuddet sendte flyet til jorda. Befolkningen på stedet utførte den reneste gledesdans rundt restene av maskinen. At det ikke varnødvendig med mer enn ett skudd, skyldtes naturligvis et lykketreff, skrev avisene. Men det viste dog at man helst ikke skulle utsette seg for svensk luftvernartilleri.

Alta bataljon høstet internasjonal anerkjennelse for sin innsats på Narvik - fronten. Den var i fremste linje fra 25. april 1940 til felttogets slutt uten en eneste dags avløsning, og det i en årstid som var den verst mulige. Under hele operasjonen hadde bataljonen alt i alt kun fem døde og rundt 35 sårede. Det forteller sitt om god utnyttelse av terrenget.

• "Aksjon Telavåg" av Arnfinn Haga
  • "De fordømtes legion" av Sven Hazel