42 norske kofter

fra Lindesnes til Nordkapp

av (forfatter) og Isabel Watson (illustratør).

Jæren forlag 2015 Innbundet

Årets koftebok!
Norge er et land med mange tradisjoner. Kofter med stedsnavn er en, og de fleste av disse går tilbake til 1960-tallet. Nå har Sandnes Garn plukket ut og revitalisert 42 kofter fra 27 steder. Fra Lindesnes til Nordkapp, fra Fana til Eidsvoll.

Disse koftene er blitt modernisert i farge og fasong. Resultatet er et vakkert møte mellom tradisjon og fashion - tidløse plagg med et norsk særpreg.

Boken .42 norske kofter - fra Lindesnes til Nordkapp» er skapt gjennom et samarbeid mellom Sandnes Garn og Jæren Forlag. I boken finner du oppskrifter på alle disse koftene.

Forlag Jæren forlag

Utgivelsesår 2015

Veldig mange flotte kofter, dessverre (eller heldigvis, jeg har nok på pinnene som det er) var det ingenting som var 100% treff. Fint at mange av de eldre mønstrene blir resirkulert slik at oppskriftene er oppdatert i forhold til garn og pinnestørrelsen og hvordan koftene brukes i dag. I boka står det: "Før skulle koftene gjerne være det ytterste plagget når man var ute i naturen, det fantes ikke fleece og goretex på den tiden, Det ble stikket på tynnere pinner enn nå, for å få en stiv og robust kofte som holdt kroppen varm, selv i regn og vind." Har ikke tenkt over dette før nå (alt jeg har tenkt er at de må jo ha frosset som f* før, for så varmt er det jaggu meg ikke med ull - vinden går jo rett gjennom!

Ei liste bestående av bøker jeg har lest i 2017.

• "Strikk i en fei - flott motestrikk på tykke pinner" av Karen Marie Vinje
  • "Strikk - 250 mønstre" av Maria Parry-Jones
  • "Hva er språk" av Helene Uri
  • "Men du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås
  • "Godt nok for de svina - en leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet" av Anita Krohn Traaseth
  • "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "En rekke avbrutte forsøk" av Selma Lønning Aarø
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders
  • "Saganatt - roman" av Frode Grytten
  • "Heksen fra Portobello" av Paulo Coelho
  • "Samlede dikt" av Inger Hagerup
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal