Vinterjenter

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Lia og Cassie var bestevenner, vinterjenter frosset fast i fyrstikkropper. Men nå er Cassie død. Lias mor er opptatt med å redde andre menneskers liv. Faren hennes er på forretningsreise. Stemoren har ikke peiling. Og stemmen inni Lias hode forteller henne at hun må beholde kontrollen, være sterk, gå ned mer, veie mindre. Hvis hun fortsetter sånn, vil hun kanskje bli helt usynlig.

ISBN13 9788202318635

EAN 9788202318635

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.
Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg er den jenta. Jeg er tomrommet mellom lårene mine som slipper dagslyset igjennom. Jeg er bibliotekassistenten som gjemmer seg i fantasyavdelingen. Jeg er sirkusmonsteret innsatt med bivoks. Jeg er de knoklene de ønsker seg, surret fast til en porselensramme. Når jeg nærmer meg, trekker de seg unna.

Jeg vil ikke forurense innvollene mine med blåbærkornblanding eller muffins eller knaseknekkende skiver av toast heller. Gårsdagens skitt og feiltrinn har gått gjennom meg. Jeg er skinnende og lyserød innvendig, ren. Tomt er godt. Tomt er sterkt.

Jeg er i ferd med å tine.

«Død jente ute og går,» sier guttene i gangene.
«Fortell oss hemmeligheten din,» hvisker jentene fra den ene dobåsen til den andre.
Jeg er den jenta.
Jeg er tomrommet mellom lårene mine som slipper dagslyset igjennom.
Jeg er knoklene de ønsker seg, surret fast til en porselensramme.

Jeg har behov for å løpe, fly, slå så hardt med vingene at jeg ikke hører noe annet enn mine egne hjerteslag.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Dette er bøker som inneholder elementer (eksempelvis: språk, personligheter, historier, temaer)som er så vakre vakre skjørheter at de best kan beskrives som sommerfuglvingebøker

Ungdomsbøker med ulike psykiske lidelser som tema

Følger trenden som alle andre og lager en liste over bøker jeg har lest i 2010

• "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer