Utsikt over Norges historie

tidsrommet 1814-ca.1860, tidsrommet ca.1850-1884

Gyldendal 2002 Heftet

Boken er delt i to. Første del tar for seg embetsmannsstatens dannelse og framvekst i tidsrommet 1814 til 1860. Andre del dekker tidsrommet 1850 til 1884 og tar for seg embetsmannsstatens oppløsning og undergang og det nye organisasjonsamfunnet som vokser fram. Har litteratur-og kildeanvisninger, navneregister og innholdsregister.

Standardverk fra en av Norges ledende historikere i det 20. århundre. Jens Arup Seip preget norsk historieforskning gjennom store deler av det 20. århundre, og hans sentrale verk Utsikt over Norges historie er blitt en klassiker. I første del av boken behandles embetsmannsstatens dannelse og fremvekst i tidsrommet 1814.1860. Andre del dekker tidsrommet 1850.1884 og tar for seg embetsmannsstatens oppløsning og undergang. Utsikt over Norges historie er et standardverk og et viktig bidrag til å forstå utviklingen av vår nære politiske fortid. Verket utgis med dette for tredje gang i Gyldendals Fakkel-serie. Jens Arup Seip (1905.1992) var professor i historie og arbeidet spesielt med politisk idéhistorie. Skarpsindige resonnementer i elegant språkdrakt var hans varemerke, og mange av hans verker kjennetegnes av en solid litterær kvalitet.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788205306257

EAN 9788205306257

Serie Fakkel

Omtalt tid 1800-tallet

• "De nasjonale strateger" av Rune Slagstad
  • "Afrikas historie" av Jarle Simensen
  • "Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i historiefaget" av Knut Kjeldstadli
  • "Jeg - individets kulturhistorie" av Peter Normann Waage
  • "Politi og anarki" av Jens Bjørneboe