Udyret

av (forfatter) og Carl-Bernhard Kjelstrup (oversetter).

Egmont 2000 Innbundet

Claire Argent jobbet som psykolog ved Starkweather sykehus for sinnslidende. Nå er hun død, drept på samme måte som en skuespiller noen måneder tidligere. Politiet opplever en total mangel på spor, men politietterforsker Milo Sturgis og psykologen Alex Delaware mobiliserer all sin energi for å finne noe som kan lede dem til den skyldige. De er sikre på at drapene kan knyttes til Starkweather, blant annet fordi en av pasientene har kommet med gåtefulle uttalelser som tyder på at han vet noe om mordene. Dette er den 13. romanen om Alex Delaware.

Claire Argen er død. En kvinne i slutten av trettiårene som stort sett holdt seg for seg selv. Fortalte aldri kollegene noen om privatlivet. Gikk helt opp i jobben som psykolog på Starkweather sykehus for sinnslidende. Nå er hun død. Myrdet og etterlatt lemlestet i en forlatt bil. EN trist slutt på livet. Noen måneder tidligere endte en håpefull skuespillers liv omtrent på samme måte. Hans sorti til døden hadde de samme kjennetegnene. Og den samme mangelen på spor. Saken blir fort iskald og lagt til side. Knapt noe gjør politietterforsker Milo Sturgis så sur som henlagte drapssaker. Terrieren i ham våkner da. Gåten skal løses, den skyldige skal finnes og fengsles. Sammen med sin venn psykologen Alex Delaware krummer han nakken og mobiliserer all sin energi for å finne noe - et eller annet - som kan lede dem til den skyldige. Ingen morder er så smart at han ikke etterlater seg spor overhodet. Starkweather sykehus er et fornuftig utgangspunkt. Det er tross alt der de befinner seg, alle farlige sinnslidende som var og er for syke til å gjennomgå rettergang. Claires pasienter. De galeste av de gale. De uten håp om noen gang å slippe ut. Til tross for sykehusdirektørens gjentatte forsikringer om at de innlagte aldri slipper ut, ikke engang på permisjon, er Milo og Alex overbevis om at drapene kan knyttes til Starkweather. For hvordan skal de kunne forklare at en av pasientene, en mann med tilnavnet Udyret, en mann som i seksten år har sittet innesperret for det brutale drapet på en hel familie og sin egen mor, har kommet med gåtefulle uttalelser som tyder på at han vet noe om mordene?

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2000