Totem og tabu

noen overensstemmelser mellom villes og nevrotikeres sjeleliv

av (forfatter) og Kari Uecker (oversetter).

Vidarforlaget 2013 Innbundet

Hundre år etter utgivelsen av den tyske originalteksten, foreligger Sigmund Freuds Totem og tabu for første gang i norsk oversettelse. Gjennom fire artikler behandler Freud spørsmål knyttet til hellige ritualer, forbud, incest og fadermord, og han diskuterer det han ser som et forhold mellom nevrotikere og utøvere av såkalt primitiv religion. Totem og tabu er en av Freuds viktigste publikasjoner - og dermed en av de viktigste faglitterære publikasjonene fra det 20. århundret. At boken fortsatt skaper debatt og inspirerer til videre teoretisk refleksjon, er med på å understreke at Freuds psykoanalyse er like aktuell i dag som for hundre år siden. "Dobbeltmoralen i et samfunn der grensene i økende grad utviskes av globaliseringen og individets frigjøring fra tradisjonelle bånd, er tilsynelatende forskjellig fra de australske urinnvånerne Freud beskriver i denne boken. Likevel er det ikke så vanskelig å få øye på dialektikken mellom totem og tabu også i dagens samfunn. Dyrkningen av visse hellige objekter, som f.eks. kjendiser, kan slå om i hat og nedvurdering når skandalen kommer. Kjendiser blir et totemdyr som kan slaktes rituelt. Dette er bare ett av mange fenomener som gjør Freuds bok relevant også for kulturanalysen i moderne samfunn: Mediekannibalismen forenes med totemdyrkelsen." (Fra Eivind Tjønnelands etterord.)

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2013