Togaparty på jobben

hverdag og fest i antikken

av (forfatter) og Harald Henmo (gjendikter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Boka skildrer hverdagslivet i Romerriket for 2000 år siden. Småbedrifter og selvstendig næringsdrivende tjente penger på de gode tidene, og mellomstore bedrifter bygget skip og laget vognhjul og murstein og bronseskulpturer. Mens den største sivile bransjen var spa-industrien. På arbeidsplassene sladret de ansatte om sjefene og konkurrerte om frynsegoder. Folk hadde yrker som tempeljomfruer, slavedrivere, tatoveringsfjernere eller munnskjenker. Med bibliografi.

Pussig, underholdende og lærerikt om dagligliv i antikken. Det er skrevet bindsterke verk om Romerrikets vekst, nedgang og fall, om felttog, kriger og generaler. Men når leste du om hvordan hverdagslivet artet seg for 2000 år siden? Vi snakker om et travelt samfunn forbløffende likt vårt eget, der småbedrifter og selvstendig næringsdrivende tjente penger på de gode tidene og holdt økonomien i gang, og der mellomstore bedrifter bygget skip og laget vognhjul og murstein og bronseskulpturer. Mens den største sivile bransjen var spa-industrien. På arbeidsplassene sladret de ansatte om sjefene og konkurrerte om frynsegoder. Når ledelsen hadde vinpause, sjekket undersåttene horoskopene sine eller satte penger på favorittlagene sine mens de spiste lunsj ved fast food-boder. Folk hadde yrker som tempeljomfruer, slavedrivere, tatoveringsfjernere eller munnskjenker. Som i dag .; bare litt annerledes!Om forfatteren:Vicki Leon er bosatt i Oregon, og er forfatter, historiker og globetrotter. Bak seg har hun blant annet en bestselgende bokserie om tidligere tiders tøffe kvinner.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205376298