Søsterreisen

en historie om norsk sykepleie

av (forfatter) og Bibiana Dahle Piene (forfatter).

Embla akademisk 2023 Heftet

«Vi mått' jo bli sjølrådige, da.»

Hvem var de første sykepleierne i Norge? Hvor kom de fra? Og på hvilken måte har sykepleierne selv bidratt til å utvikle sykepleiefaget?

I bøker om sykepleiens historie og utvikling i Norge høres bare unntaksvis sykepleiernes egne stemmer. Her tas leseren med inn i deres verden. Vi møter sykepleiere som, innenfor et hierarkisk system med en streng lydighetskultur, aktivt driver faget framover med stolthet, kløkt og kreativitet. Dette er deres historie.

Bokas omdreiningspunkt er historien til ett sykehus, nemlig sykehuset i Levanger. Med dette som prisme tar boka for seg framveksten av det norske helsevesenet. Den lokale historien om sykepleierne på Levanger sykehus veves sammen med sykepleiens utvikling både nasjonalt og globalt.

Gjennom sykepleiernes fortellinger springer også en rekke andre temaer naturlig fram, som kampen for anerkjennelse, utdanning, lønn og ikke minst kampen for barnehager. Historiene deres har mye å fortelle oss og er en påminnelse om at de kampene som fortsatt kjempes, har dype røtter.

CV Rannveig/Bibiana
Professor emerita Rannveig Dahle vokste opp i Levanger som datter av overlege Magnus Dahle og tidligere sykepleier Oddny Dahle. I 1961 utdannet hun seg til fysioterapeut. På 70-tallet startet hun sin akademiske karriere, og i 1990 disputerte hun med avhandlingen Arbeidsdeling, makt, identitet, en studie av betydningen av kjønn i fysioterapiyrket. Fra hun begynte som student i samfunnsvitenskap til hun gikk av som professor i sosiologi, har Rannveig Dahle hatt helse- og kjønnsforskning som sitt fag- og interesseområde.
Bibiana Dahle Piene er journalist og har jobbet for NTB siden 2002.

Forlag Embla akademisk

Utgivelsesår 2023