Sensommerdager

av (forfatter) og Børge Lund (oversetter).

Silke 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Det går mot slutten av ferien i New Hampshire. Henry er tretten år, ensom og venneløs. Han tilbringer mesteparten av tiden sin med å se på TV, lese, og dagdrømme, bare med en fraskilt og skjør mor som selskap. Men når en mystisk blødende mann dukker opp og ber Henry om hjelp, forandrer alt seg. I løpet av de neste fem dagene skal han lære både om smerte, sjalusi og svik. Og at ekte kjærligheten er verdt å vente på.

Jeg lurte på om du kunne gi meg en hånd." Den fremmede ser på Henry. Han har på seg samme uniform som de ansatte på kjøpesenteret, men klærne passer ham ikke. Han blør fra hodet og det ene beinet. Men Henry stoler på mannen. Det er noe godt i ham, det synes i øynene. Det er først senere, da den fremmede har blitt med ham og mamma hjem, at han begynner å bli mistenksom. I nyhetene advares det mot en farlig fange som er på flukt ... Henry vet ikke hva han skal gjøre - for det skjer et eller annet mellom moren og den fremmede. Selv en usikker tenåring kan ikke unngå å legge merke til spenningen mellom dem, og han ser blikkene de sender hverandre og de stjålne kjærtegnene. Sensommerdager handler om å våge elske og om å bli sett. Tenåringen Henry lærer seg å håndtere livet, og mellom den fremmede og moren skjer det noe stort, noe uhørt, som fanger leseren og ikke slipper taket. Romanen filmatiseres med Kate Winslet."

Forlag Silke

Omtalt sted New Hampshire

Man kan velge å lese romaner på mange ulike måter. Jeg liker å lese med både hjertet og hjernen. Men noen ganger, slik som med denne boka, så kobles det analytiske vekk, og jeg leser bare med hjertet. Det var ikke meningen at det skulle skje. På notatblokka mi står det helt øverst: ”Påpek dårlig setning på side 14, sjekk hvem som har oversatt boka.” – Og så står det ikke mer. For jeg ble så betatt av denne fortellingen at jeg glemte at jeg skulle anmelde den. Jeg glemte at jeg gjerne kan påpeke floskler, klisjeer og endimensjonale hovedpersoner. Jeg glemte alt annet enn denne historien som fortelles av Henry.

Hamsteren Ted, 13 år gamle Henry, og den redde og deprimerte mora, Adele bor i et lite hus i en liten by i New Hampshire. Mora er tidligere danser, hun er vakker, men sårbar. Hun har aldri vært som andre foreldre. Det har vært en lang og varm sommer, men de to har knapt vært ute av huset. De har levd på frossenmat og supper, Henry har lekt med Ted og sett fjernsyn.

Det er en uke til skolestart og Henry og Adele er dratt på kjøpesenteret for å handle klær til Henry. Mens de går blant hyllene kommer en mann bort til Henry og spør om hjelp. Han forteller at han trenger en plass å være en stund, og lurer på om han kan bli med Henry og den vakre mora hjem. Og Adele ser på ham og sier ja. Mannen blør fra en stort åpent sår på foten og fra hodet, men Adele bryr seg ikke. Da de kommer inn i huset forteller mannen at han har rømt fra fengselet. Men Adele bryr seg ikke om det heller. Hun steller sårene hans, lar ham binde henne fast. ”Slik at du består løgndetektortesten hvis du må ta den noen gang” sier han til henne mens han knyter silkeskjerf rundt håndleddene og anklene hennes. Henry lurer på om han skal hente hjelp. Men han gjør ikke det, for mora har forandret seg. I løpet av noen minutter er hun blitt yngre, mer våken enn han noen gang har sett henne.

Det er en elektrisk spenning, en slags forbindelse mellom Adele og Frank så sterkt skildret at det er som om den kommer gjennom boka og direkte inn i leseren.

Den rømte fangen, Frank, er tilstede i nuet på en måte som jeg nesten aldri har lest om før. Historien kan virke banal, men den er skrevet med en inderlighet og en kraft som gjør det til en nærmest perfekt underholdningsroman. Jeg skriver ikke mer om hva som skjer i boka – les den selv så får du se!

Dette var en veldig god leseropplevelse; jeg elsket tonen og stemningen som løper gjennom boka.
Jeg satt fra første stund med en følelse av at i denne fortellingen kommer omveltende ting til å skje...og det var nettopp det det gjorde. En varm, medrivende og sterk bok.

Utrolig vakker og gripende bok.:) Ble rørt til tårer. Har mye tematisk felles med "Hvor ble du av, Bernadette" som jeg leste ferdig i går.. God femmer fra meg. Vil se filmen, Har noen sett den?

Mer utfyllende omtale på min blogg HER.

Dette blei ein veldig positiv overrasking, for eg hadde ikkje store forventingar etter å ha sett forsida (eit nærbilete av kyss mellom mann og kvinne...) Boka var også mykje betre enn kva eg førestilte meg etter å ha lese bakpå. Kva som fekk meg til å lese denne boka, anar eg ikkje, men er eg glad eg gjorde det for eg likte den kjempegodt! Her er både humor og alvor, kjensler i massevis, og også ein stemning prega av spenning knytta til kva som skal skje. Dette er det er kallar ein bok med dybde - om ein berre tenker litt etter så er det faktisk enormt mykje å hente i denne vesle boka.

Ho er også filmatisert, og eg likte faktisk filmen sjølv om den ikkje er så mykje å skrike hurra for. Hadde nok ikkje likt filmen like godt utan å ha lese boka først, men med boka nylig lest, og så godt likt, syntes eg det var veldig artig å sjå filmatiseringa.

Man kan gjøre mange slags feil uten at det går galt, men en ting man aldri må gjøre, er å glemme saltet. Det er som ellers i livet: Noen ganger viser det seg at de minste tingene er de viktigste.

Mora di og jeg tenkte vi skulle ta oss en liten spasertur på stranda, gutten min, sier Frank til meg. Og det slår meg at dette er noe av det beste med at han dukket opp. Jeg har ikke lenger ansvaret for å gjøre henne glad lenger. Den jobben kan han ta seg av nå. Dermed er jeg fri til å ta meg av andre ting. Mitt eget liv, for eksempel.

I desember hvert år hengte Mr. Edwards opp så mange lys at folk kom helt fra andre byer for å se på, noe som betydde at det var mange som kjørte forbi huset vårt på den tida av året.
Folk bruker så mye penger på å henge opp lys, sa mamma.
Har de aldri hørt om å se på stjernene?

Som om ikke skilsmissen til foreldrene dine har ramponert personligheten din tilstrekkelig allerede, kommer nok dette opplegget med typen til å gi deg skikkelige traumer. For din skyld håper jeg du tjener en masse penger i framtida, så du kan betale for all terapien du kommer til å trenge.

Nå viste det seg at det fantes en annen måte nye ting kunne skje på. Man trengte ikke å dra noe sted for å finne eventyret. Man kunne bringe eventyret hjem til seg.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Jeg har laget en liten liste over sommerbøker. Hvis du har tips til flere romaner så fører jeg det opp her.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

• "Danser med sommerfugler - roman" av Reyna Grande
  • "Livbåten" av Charlotte Rogan