Ørn og engel

av (forfatter) og Erik Krogstad (oversetter).

Gyldendal 2003 Innbundet

Max er hovedpersonen i romanen, og hunden Jacques Chirac følger ham. Fra å ha vært litt av en taper på skolen ender han opp som karrierejurist. Da han gikk på skolen, ble han dratt inn i kretsen rundt Jessie, og ble håpløst forelsket i henne. Nå dukker hun opp igjen. Hun trenger hjelp, og forelskelsen gjenoppstår. Midt under en telefonsamtale tar hun livet av seg. Max får hjelp av en kvinnelig student og radioreporter til å rekonstruere deres felles historie, og oppdager merkelige og tilsynelatende tilfeldige sammenhenger mellom Jessie, faren hennes og Max' tidligere arbeidsgiver. Det handler om narkotikasmugling og om krigsfinansiering. Max har uten å vite det, vært en brikke i et spill.

Ørn og engeler en rasende roman om jurister, kokain og krigen i Bosnia, og samtidig en spenningsroman om kjærlighet og svik. For denne boka fikk Juli Zeh pris i Tyskland som beste debutant i 2001 . Max er hovedpersonen i denne nesten kriminelle romanen; Max og hunden Jacques Chirac, som følger ham gjennom hele boka. Fra å ha vært litt av en taper på skolen ender han opp som karrierejurist, med folkerettsoppdrag på Balkan etter krigen der på 90-tallet.Da han gikk på skolen, ble han dratt inn i kretsen rundt Jessie, en farlig ung kvinne, og ble håpløst forelsket i henne. Nå dukker hun opp igjen. Hun trenger hjelp. Og forelskelsen gjenoppstår.Men midt under en telefonsamtale tar hun livet av seg. Og Max flipper ut, fullstendig. Han får hjelp av en kvinnelig student og radioreporter til å rekonstruere deres felles historie, drar til Wien, og oppdager merkelige og tilsynelatende tilfeldige sammenhenger mellom Jessie, faren hennes og Max' tidligere arbeidsgiver. Det handler om narkotikasmugling og om krigsfinansiering. Max har helt uanende vært en brikke i et spill.En dagsaktuell spenningsroman fra et desillusjonert og grenseløst Europa, i kryssild mellom politikk og kjærlighet.«Uten tvil den kuleste boka denne sesongen!»Die Welt«Hallusinatorisk, fengslende mareritt.»Spiegel«Er dette sesongens thriller?»Bild

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205302754