Maria og Minotaurus

av (forfatter) og Kerstin Fors Skarpaas (illustratør).

Omnipax 2001 Innbundet

Maria er på ferie på Kreta sammen med mamma, pappa og lillebroren Raoul. Familien skal besøke Knossos, der oksemannen Minotaurus holdt til. Han bodde i labyrinten under slottet, og folk trodde han spiste smågutter. Historia er kjempskummel, og Maria får mye å spekulere på.

Maria våkner første dagen på Kreta. Endelig ferie! Med mammap, pappa og lillebror Raoul. Dumt at ikke Magnus også er her. Men hun skal kjøpe presanger, og hun får masse å fortelle. Om badinga og sola. Og om Minotaurus . oksemannen på Knossos. Han som var nede i labyrinten og kanskje spiste smågutter. Ariadne, halvsøsteren hans hjalp Tesevs å ta livet av han. Hvordan kunne hun det? Det er en kjempeskummel historie, og jo mer Maria tenker på den, jo skumlere blir den. Kan den være sann? Eller er det bare fantasi? Og kanskje det er slik at fantasien er enda farligere enn virkeligheten?
Mye å spekulere på for en niåring. Og godt å få en skikkelig pappa-prat når tankene nesten blir for vanskelige.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2001