Manns minne

Gursli Berg 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Sebastian Barry ble langlistet til Bookerprisen for femte gang med med denne vidunderlig utformede romanen som utforsker huskommelse og sorg - og hemmeligheter som har ligget begravet lenge.

Den pensjonerte politimannen Tom Kettle nyter stillheten i sitt nye hjem, et tilbygg til et viktoriansk hus ved sjøen i idylliske Dalkey i utkanten av Dublin. I månedvis har han knapt møtt en sjel, men freden blir nå brutt da to tidligere kolleger dukker opp på døra for å stille spørsmål om en sak fra flere tiår tilbake. En traumatisk sak som Tom aldri helt har blitt ferdig med.

Tilværelsen blir ytterligere forstyrret av nye naboer: en liten familie som har sine egne problemer de rømmer fra. Og hva med Toms egen familie, kona June og de to barna deres?

«Manns minne» er en vakker, uforglemmelig roman der ingenting er helt som man skulle tro. Det handler om det vi må håndtere i livet og leve med, og om hva som kan komme til å være igjen etter oss.

«Sebastian Barrys vakre, marerittaktige Manns minne (Faber) graver også bakover i fortiden for å vise hvordan traumer forblir et åpent sår. En pensjonert irsk politimanns tilsynelatende rolige liv blir torpedert av de historiske overgrepene innen den katolske kirken: denne hudløse og enormt rørende romanen er gjennomboret av kraften i kjærlighet og sorg innen familien.»
The Guardians kåring av årets beste bøker 2023 https://www.theguardian.com/books/2023/dec/09/the-best-fiction-of-2023

«Denne sublime studien i kjærlighet, traumer, hukommelse og tap utforsker arven etter overgrepene som ble begått mot barn i Irlands katolske instistusjoner ... Avslutningen er en overskridende og kompleks kraftprestasjon av de sjeldne. Jeg regner ikke med å lese noe så rørende igjen på mange år.»
The Guardian, anmeldelse ved Melissa Harrison

Forlag Gursli Berg