Kavaleriet i Norge 1200-1994

utvikling og innsats gjennom 800 år

Elanders 1995 Innbundet

Boka tar for seg det norske kavaleris historie fra tilblivelsen i 1663 frem til 1995. Ved siden av å være en militærhistorisk fremstilling av Kavaleriets utvikling og innsats, er boka også en kulturhistorisk fremstilling. For historikere og andre interesserte. Med kildehenvisninger. Illustrert.

For første gang er Kavaleriets historie samlet. Boken gir ikke bare en militærhistorisk framstilling av Kavaleriets utvikling og innsats, men er i sin form også en kulturhistorisk framstilling. Boken slik den foreligger kan derfor bli en viktig referanse for ytterligere studier for historikere og andre som måtte ha interesse for Kavaleriets historie. (Forfatteren har selv gjennomlevd krigen og etterkrigstiden som stadig tjenesteførende offiser, og har i sitt arbeid kunnet støtte seg på kolleger og veteraner som har bekledd sentrale posisjoner i Kavaleriet.

Forlag Elanders

Utgivelsesår 1995

Serie Hærens historie (5)