Historien om vakre jente

av (forfatter) og Lisa Vesterås (oversetter).

Silke 2012 Innbundet

1968, Pennsylvania, USA. Martha bor alene, og en kveld banker to fremmede på døren. Hun lar dem komme inn, og oppdager at de har med seg et nyfødt spedbarn. Det viser seg at paret er på flukt, og når vaktene kommer gjemmer paret barnet i huset og ber Martha om å holde det skjult.

1968, Pennsylvania, USA Regnet pøser ned og vinden uler gjennom trekronene, dadet plutselig banker på døren til Marthas hus. Hun bor alene, og tvilende bestemmer hun seg for å åpne. Utenfor står to fremmede. De sier ikke et ord, men skjelver av kulde og utmattelse, og deter noe ved dem som er annerledes.Martha tar mot til seg og lar den vakre jenta og den mørkhudede mannen komme inn, og det er først da hun oppdager at kvinnen holder rundt et nyfødt spedbarn.Martha vet ikke at både kvinnen og mannen har rømt fra en institusjon i nærheten og blir forfulgt. Da vaktene kommer til huset, gjemmer paret barnet. Mannen klarer å flykte og forsvinner i stormen, mens den unge moren føres brutalt bort. Før hun slepes av sted, rekker hun å hviske én ting til Martha: "Hold henne skjult..."

Forlag Silke

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Pennsylvania

Fin bok men til tider litt kjedelig, og litt lite troverdig. Tok seg opp mot slutten.

nydelig, trist og hjerteskjærende tragisk historie. fin bok!

Dette er en meget sterk historie, som rørte meg og ga refleksjon. Det er helt klart en fordel at vi skal tilstrebe å ha et samfunn med færrest mulig institusjoner. Jeg synes dette er en veldig vakker bok.

Dette var en bok som rørte meg dypt. Mennesker på institusjon som lever under kummerlige forhold, men som ikke gir opp håpet om et bedre liv. Om kjærlighet og lengsler...

Martha la hånden under det lille hodet og strøk over det tynne håret. Barnets ansikt virket mer uttrykksfullt for hver gang Martha så på det, slik bøker avslører nye dybder når man leser dem om igjen.

Himmelen gråt utenfor, og hun tenkte : En regnværsdag kan faktisk være en veldig viktig dag. Og et lite håp er ikke så lite, for det kan få et fortapt håp til å føles mindre trist.

Senere i dag vil hun se ut av vinduet og få øye på en kvinne og en gutt nede på stranden. De vil gå mot fyret, og solen vil få krøllene deres til å glitre. De vil ringe på døren. Men foreløpig er denne dagen som alle andre dager.

Men tankene hennes akselerte videre, så langt at de traff en sving, ble kastet tilbake og suste bakover i tid.

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Fyrvokterens kone" av Karen Viggers
  • "De usynlige" av Stef Penney