Glemselens nøkkel

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Daniel er halvt norsk og halvt italiensk, og bor i Italia. Som sommerjobb skal han synge ei rolle i operaen Tryllefløyten i en ekte middelalderborg. Snart oppdager Daniel at det foregår et skjult drama i den mørke borgen. Med gru gjenkjenner han De Sorte Hviskerne som han trodde var nedkjempet for godt, halvannet år tidligere. Ved hjelp av Solsikkesangernes gåtefulle toner må Daniel kjempe seg fri fra De Sorte Hviskernes skremmende makt. Romanen er en frittstående fortsettelse av Ssorte hvisskere.

Kampen mot De Sorte Hviskerne fortsetter Daniel, halvt norsk og halvt italiensk, har fått en uvanlig sommerjobb: Han skal synge en rolle i operaen Trylleføyten i en ekte middelalderborg i sitt nye hjemland Italia.Snart oppdager Daniel at det foregår et skjult drama bak teaterkulissene i den mørke borgen. Med gru gjenkjenner han De Sorte Hviskerne som han trodde var nedkjempet for godt, halvannet år tidligere. Er det mennesker som har hjulpet dem å vende tilbake fra Ingentinglandets ytterste utkant? Hva vil de ham denne gang? Daniels møte med tause Corinne, datteren til Nattens Dronning, blir også møtet med den første forelskelsen, og vever seg inn i De Sorte Hviskernes uhyggelige planer. Ved hjelp av Solsikkesangernes gåtefulle toner må de to kjempe seg fri fra De Sorte Hviskernes skremmende makt."Glemselens nøkkel" er en spennende, fascinerende og frodig bok. Egnet som høytlesning fra ca 8 år og selvlesning fra ca 10 år. Handlingen er lagt til en oppsetning av Tryllefløyten i Nord-Italia, der Daniel skal tilbringe sommerferien. Leseren får innblikk i et miljø de færreste av oss kjenner særlig til; med fargerike personligheter, italiensk temperament og bortskjemte divaer. Hovedpersonen Daniel er et fint identifikasjonsobjekt for unge lesere: I møtet med sjalusi, rivalisering, selvopptatthet, mistenksomhet og krefter som nesten er sterkere enn ham selv, må han vise styrke, selvstendighet og handlekraft. Han opplever også at vennskap settes på prøve, og at forelskelsen kan komme når man minst venter det.Marianne Hirsti, kjent fra både norske og internasjonale operascener, debuterte som forfatter i 1998 med boken "Ssorte hvisskere", som fikk mye og fortjent oppmerksomhet. "Glemselens nøkkel" er en frittstående fortsettelse av debutromanen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999