En håndfull jord

basert på faktiske historiske hendelser

Icenas Eghbali forlag 2022 Heftet

Boken er basert på faktiske historiske hendelser i form av en roman om livets opp- og nedturer for en som overlevde det armenske folkemordet begått av osmanske hæren i årene 1915-1923.
Der høres sikkert superdepressivt å lese en roman om det armenske folkemordet, av alle ting.
Men romanen er varm, god, om ekte mennesker med stor kjærlighet for hverandre. Håpefull til tross for motgang.
Tata (farmor) forteller barnebarnet sitt om livet sitt før, under og etter flukten, og om en uforglemmelig kjærlighet til foreldrene sine, barndomshuset og landet sitt som hun ble fratatt. Livets utfordringer hindret aldri Tata i å fortsette å drømme om å kunne holde en håndfull jord fra sitt hjemland ...
Forfatteren Shabnam Eghbali er født i 1969 og vokste opp i Iran. Som 31-åring flyttet hun til Norge i 2002, hvor hun har jobbet og bodd sammen med sin familie. Hun har utdannelse som telekom ingeniør.
"En håndfull jord" er hennes første bok.
Da sønnen begynte å stille spørsmål om familietreet og hvorfor det var så lite og magert bestemte hun seg for å skrive ned familiens historie. Resultatet ble boken "En håndfull jord". Overskuddet fra salget går uavkortet til å støtte nødstilte barn og unge i Iran.

Forlag Icenas Eghbali forlag

Utgivelsesår 2022