Dolkenes vei

tidshjulet åttende bok

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Tiden 2003 Innbundet

Tidshjulet-serien har vært en av de mest populære fantasy-seriene noensinne, og bok 8, Dolkenes vei, foreligger nå på norsk. Jordans fortsettelse på Sverdkronen byr på handling full av kamper, trefninger og intriger. Som vanlig går de ulike historiene parallelt, og veves inn i hverandre:Seanchans invasjonsstyrker besitter nå Ebou Dar. Nynaeve, Elayne og Avindha er på vei mot Caemlyn og Elaynes rettmessige trone, men på sin vei oppdager de en fiende langt verre enn seanchanerne. Egwene fortsetter å befeste sitt grep som den "sanne" Amyrlin, og erklærer krig mot Elaida. I Illian sverger Rand høytidelig at han skal drive seanchanerne tilbake slik han en gang gjorde. Men tegn på galskap som dukker opp blant Asha'manene fører ham til en skjebnesvanger, kanskje dødelig avgjørelse. Oversatt av Morten Hansen.Robert Jordan (f. 1948) regnes som den fremste blant fantasyforfattere som har tatt opp arven etter Tolkien, og er en ubestridt ener innen genren. Han har bakgrunn som ingeniør og som offiser i den amerikanske marine. Tidshjulet-serien er verdens mest solgte fantasyserie.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003

Serie Tidshjulet (8)

Genre Fantasy

Tidshjulet er egentlig en ganske innviklet fantasyserie. Som i de fleste fantasyhistorier, handler serien seg om kampen mellom det gode og det onde. Her kampen mellom Dragen og Den Mørkeste.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

A secret spoken finds wings.

When a woman plays the fool, look for the man.

He had no right to be right when she wanted him to be wrong!

"He's not a total idiot," she said dryly. "In fact, he has a good head on his shoulders. He thinks like a woman, most of the time."

Den som vil sitte til bords med de mektige må gå på dolkenes vei

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Alle bøkene på norsk

• "Drømmenes kniv - tidshjulet ellevte bok" av Robert Jordan