De andres selskap

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Pax 2004 Innbundet

En ung mann er hardt angrepet av lammende livsglede, lukket for verden rundt seg. Han bestemmer seg for å reise hjemmefra, nærmest for å slippe maset fra foreldrene. En sjåfør på en flyttebil gir han haik, og det bærer gjennom det grenseløse Europa. Men så kommer de til en ordentlig grense, og plutselig er alt annerledes. Han befinner seg i en politistat, og kastes ut i situasjoner der han ikke lenger kan være passiv, men må velge og handle. Verden er gåtefull, og han må for alvor vekke sin forstand og mobilisere sin moral for å komme videre.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2004

Folk spør meg hele tiden om hvem som er min yndlingsforfatter, jeg svarer "hæ?" og innser at jeg aldri ser frem til at en eller annen bok blir utgitt av nettopp DEN forfatteren. Dette er jakten på h*n som skal gi meg forventninger ved hver utgivelse (hvis død, ved hver nyoppdagede), samt gi meg lyst til å lese den samme boken om igjen.

• "Grå sjeler" av Philippe Claudel
  • "Slik talte Zarathustra - en bok for alle og ingen" av Friedrich Nietzsche
  • "Natt til mørk morgen - noveller" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Leve posthornet! - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Øst for Eden I" av John Steinbeck
  • "Fortellernes marked - historien om Gotvin Solengs oppdagelser" av Gert Nygårdshaug