Bakerens datter

av (forfatter) og Jan Chr. Næss (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En nydelig og gripende roman om skjebner merket av krig.

I 1945 er Elsie Schmidt en naiv tenåring - like klar for en første slurk champagne som for sitt første kyss. Sammen med resten av familien sin er hun blitt beskyttet fra de verste av krigens redsler av en høytstående nazioffiser som ønsker å gifte seg med henne. Så da en rømt jødisk guttunge banker på døren midt på natten på selveste julaften, forstår Elsie at det å åpne døra vil sette alt hun elsker i fare.
Seksti år senere, i El Paso i Texas, jobber journalisten Reba Adams med en artikkel for lokalavisen om koselige juleforberedelser. Reba strever med sitt eget liv, men da hun kommer til det koselige tyske bakeriet som blir drevet av en eldre kvinne og datteren hennes, finner hun ut at den lille artikkelen snart viser seg å romme noe mer.
Gang etter gang vender Reba tilbake, og Elsies gripende historie kommer for dagen. Og underveis blir alle tvunget til å se seg selv i et nytt lys, trekke glemselens slør av fortiden og finne frem til evnen til å tilgi.

ISBN13 9788205426603

EAN 9788205426603

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted Tyskland Texas

En mer alvorlig og dypere bok enn "Så lenge det er stjerner på himmelen". Avlsprogrammet for spesielt utvalgte jenter og deres barn var og er motbydelig. Når kommer boka om de som ikke flykta fra Tyskland etter krigen og deres vei tilbake til et annet samfunn og liv? Det var vel ingen som bare kunne fortsette der de slapp?

Dette var en bok som var vanskelig å legge fra seg.. fin historie og med en god del humor, spesielt i de delene fra nåtiden. Flott om problemer da og nå. Tok ikke lang tid å bli ferdig med denne boka

Elsie er tysk, og familien støtter Hitler. Søsteren til Elsie er med i Lebensbornprogrammet, noe foreldrene er veldige stolte av. Da Elsie blir fridd til av en nazi-offiser, er lykken komplett for familien, men krigens redsler kommer også til Elsies familie...

Mer enn 50 år senere besøker journalisten Reba El Pasos tyske bakeri som drives av Elsie og hennes datter. Etterhvert avdekkes Elsies utrolige historie. Vel verdt å lese folkens!

Spennende, interessant, lærerik og nydelig historie. Tittelen er svært banal og førte til at det tok litt tid før jeg orket å sette igang å lese denne boken jeg hadde fått anbefalt. Stor var derfor overraskelsen da jeg satte igang og leste, og ikke klarte å legge fra meg boken før den var ferdig!
Boken handler om to damer, Elsie fra Tyskland og Reba fra USA. Begge har en vanskelig fortid bak seg da de møtes for et intervju i Elsies bakeri i Texas. Gjennom flere møter hjelper Elsie Reba med å se seg selv og andre i et nytt lys, samtidig får vi lære mer om Elsies historie fra Tyskland under 2. verdenskrig frem til hennes hverdag i dag. Boken greide å holde på spenningen og interessen helt til siste side, og tar for seg flere sider - bla. syn på krig og menneskeverdi. Anbefales!

Gøy å lese noe annet enn fagog krim;-)

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

A Book Recommended by a Librarian
An Espionage Thriller
A Book with a Cat on the Cover
A Book by an Author who uses a Pseudonym
A Bestseller from a Genre you don't Normally read
A Book by or about a person who has a disability
A Book Involving Travel
A book with a subtitle
A Book Involving a Mythical Creature
A book that's published in 2017
A Book you've read before that never fails to make you smile
A Book about Food

A Book recommended by an Author you love
A Bestseller from 2016
A Book with a Family-Member term in the Title
A Book that takes place over a character's Lifespan
A Book about an immigrant or refugee
A Book from a genre/subgenre that you've never heard of
A Book with an Eccentric Character
A Book that's more than 800 pages
A Book you got from a used book sale
A Book that's been Mentioned in another Book
A Book about a Difficult Topic